Content relaties

Standaard

Vandaag ga ik het hebben over de drie verschillende content relaties. Namelijk Iconisch, Indexicaal en Symbolisch. Je zult misschien denken, wat betekend dat nu weer. Maar eigenlijk is het heel simpel als je het eenmaal weet. De drie content relaties hebben ieder een verband met de crossmediale conceptvormen uit mijn vorige blogpost. (Namelijk Multimediaal, crossmediaal en transmediaal.)

Om te beginnen zal ik maar verklappen dat de iconische content relatie in verband staat met de multimediale conceptvorm. Dit komt omdat de iconische content relatie zegt dat content over verschillende media erg veel op elkaar lijkt. En dit komt overeen met de beschrijving van de multimediale conceptvorm die ik in mijn vorige blogpost besprak.
Een voorbeeld hiervan zou bijvoorbeeld de Van Dale woordenboekenreeks weer zijn. Zoals ik al had gezegd in mijn vorige blogpost verschilt de inhoud van het print niet met relatie op de Cd-roms. Dit maakt het een iconische content relatie.

Indexicaal staat in verband met de crossmediale conceptvorm. De indexicale relatie zegt dat er ene verwijzend verband is tussen de media. Dit wil zeggen dat het televisie programma bijvoorbeeld verwijst naar een applicatie of een website met aanvullende informatie op het programma. Dit is ook weer wat de crossmediale conceptvorm voorschrijft. De media vullen elkaar dus aan op dit gebied waar ze tekort komen.
Een voorbeeld hiervan is het RTL nieuws. Hierin staat het programma centraal, maar ze verwijzen naar hun website. Hier kun je het nieuws opnieuw terugkijken, polls invullen en meer details over het nieuwsonderwerp lezen.
Dit makt het een indexicale content relatie.

Als laatste ga ik het hebben over de symbolische content relatie. Deze staat in verband met de transmediale conceptvorm. De symbolische contentrelatie wil zeggen dat de media niet alleen naar elkaar verwijzen maar ook een waarde heeft die meer wilt zijn dan waar het voor is bedoelt. De transmediale conceptvorm komt hier het meest mee overheen omdat het de wereld probeert te verreiken van de mensen die hier voor kiezen. Een voorbeeld hiervan zou bijvoorbeeld de nationale burendag zijn van Douwe Egberts. Door de burendag die ze organiseerden stond een kopje koffie van Douwe Egberts voor gezelligheid en burenrelaties. Dat ging boven de bedoeling van een kopje koffie.

Ik hoop dat jullie de content relaties nu wat beter begrijpen!

Thomas Wagteveld

Geef een reactie

