Is de welbekende “Amazing Spider-man” crossmediaal?

Standaard

Iedereen kent Spider-man, al is het van de bekende Marvel stripboeken tot de actiefiguren, games, animatie tv-serie of de films. Het welkbekende verhaal van een slimme, verlegen student Peter Parker uit NYC (New York City) die tijdens een rondleiding in een lab wordt gebeten door een genetisch gemanipuleerde spin waarbij hij ontdekt dat hij spinachtige vaardigheden heeft gekregen die hij gaat gebruiken om als een superheld tegen het kwaad te vechten in zijn stad. In deze blogpost leg ik uit waarom Spider-man crossmediaal is.

Wat maakt Spider-man crossmediaal? De nieuwe Spider-man film (The Amazing Spider-man 2) die pas geleden uitkwam, heeft via verschillende media reclame gemaakt voor de film een van de uitingen zijn abri’s. Diezelfde abri’s hebben een QR code of een URL adres die verwijst naar de website van de film met de benodigde informatie en desbetreffende film trailer die een teaser van de film laten zien.

Wat maakt het multimediaal? Diezelfde stripboeken die je kunt kopen in de winkel zijn verfilmt en die zijn nu te zien in de bioscoop, ondanks aanpassingen blijft het wel hetzelfde verhaal. Of de animatie serie die op tv te zien is.

En dan nu het transmediale. Na de stripboeken en films zijn er ook diverse spellen gemaakt voor zowel de game consoles als voor op het internet. Bij de spellen speel je vaak Peter Parker zelf die door de stad heen zweeft met behulp van zijn “web” en verschillende missies doet waarbij je vecht tegen het kwaad in NYC (New York City). Bij de spellen veranderd alleen het verhaallijn om Spider-man heen maar je blijft wel met Spider-man spelen.

Na deze voorbeelden leg ik hieronder de 3 verschillende crossmediale conceptvormen verder uit. Crossmedia is verschillende media gebruiken om een boodschap over te brengen naar de doelgroep, denk aan tv, radio, mobiel, internet en kranten. Bij multimedia wordt een boodschap via meerdere media uitingen gebruikt die hetzelfde doel bereiken. En transmedia is een conceptvorm wat in verschillende stukken is geknipt waarbij ieder medium zijn eigen begin, midden en eind heeft. Dus door het overstappen van het ene naar het andere medium win je meer informatie over de verhaallijn.

Ik hoop genoeg informatie gegeven te hebben over de 3 conceptvormen, tot de volgende blogpost!

Nog een aantal linkjes: http://en.wikipedia.org/wiki/Spider-Man, http://www.imdb.com/title/tt0145487/

Ian Loupias, CMD student

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s