Blogpost 1: Crossmediaal, Multimediaal en Transmediaal

Standaard

Dag luitjes,

In mijn blog zal ik jullie aan de hand van wat voorbeelden gaan uitleggen wat wij onder crossmediale conceptvormen verstaan. We gaan drie conceptvormen aan de hand van voorbeelden verduidelijken in de hoop dat het ook werkelijk duidelijker voor jullie word. De conceptvormen die we aan de hand van voorbeelden gaan behandelen zijn de termen multimediaal, crossmediaal en transmediaal.

Om het ijs te breken starten we met multimediaal. Bij multimedia wordt via ieder medium hetzelfde verhaal verteld om zijn doelgroep te bereiken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Doordat ieder medium dezelfde boodschap bevat voegt het dus niets extra’s toe. Kijk naar ‘Lord Of The Rings’ een serie boeken met een verfilming ervan.Het moraal van het verhaal blijft hetzelfde dat wil zeggen dezelfde boodschap. Piece of cake dus.

Bij trans-media echter zit het net een beetje anders. Hierbij zetten zij digitale communicatie op een communicatieve manier in, waarbij de verhaallijn meer diepgang krijgt.Toch hebben de verschillende platformen elkaar niet nodig om overeind te blijven. Neem als voorbeeld de serie ‘goede tijden slechte tijden’  Zij gebruiken diverse apps zoals de GTST Quiz. Bij deelname aan de online app krijg je voor informatie over de nieuwe serie afleveringen die je normaal pas gaandeweg te weten zal komen. Ook kan je met de app jou vrienden uitdagen om te testen wie meer kennis heeft van de serie. In dit soort crossmediale concepten krijgt de gebruiker dus een verhoogde status ten opzichte van zijn omgeving, wat een extra stimulans kan zijn om blijvend te participeren. Dit heeft weer een positief effect op iemands beleving en betrokkenheid.

Last but not least zijn we, ik weet het, jammer genoeg toch echt aangekomen bij onze derde term crossmediaal. De definitie van crossmedia luidt als volgt: Crossmedia is een middel om de belevenis van het mediaconcept tot zijn recht te laten komen. Bij een crossmediaconcept worden verschillende media ingezet. Door het gebruik van verschillende media wil de mediaproducent ervoor zorgen dat er meer interactie komt tussen zijn mediaconcept en zijn publiek. Neem bijvoorbeeld The voice of Holland. Dit televisieprogramma gebruikt naast het traditionele tv-programma ook andere media om de gebruikers bijvoorbeeld te laten stemmen op kandidaten of om zichzelf kandidaat te stellen. Dat komt nog sterker naar voren in het cross media concept Entertainment Experience waar alle onderdelen (TV, internet, mobiel, film, events, etc.) een complementaire functie hebben binnen het totaal.Een concept waarbij verschillende media worden gebruikt is niet per definitie een crossmediaal concept. Er kan pas gesproken worden van een crossmediaalconcept als alle gebruikte media een steentje bijdragen aan volledige beleving van het concept. Crossmediaal betekend dat de verschillende media elkaar aanvullen op de punten waar het ene medium minder goed in is dan het ander. 

Ik hoop dat jullie er meer over te weten zijn gekomen nu de drie concepten uitgebreider behandeld zijn!

Dylan Collard

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s