Content relaties, relaties, relaties

Standaard

Oké dan, de tweede blogpost alweer. En waar gaat deze dan over? Over content relaties. Sorry, wat zeg je? Haha, content relaties zijn manieren waarop crossmediastrategieën kunnen worden ingezet. En wat voor crossmediastrategieën bestaan er dan? Nou, er bestaan er drie: iconische relaties, indexicale relaties en symbolische relaties. En wat houden die relaties in? Dat zal ik even uitleggen!

Een iconische relatie houdt in dat de content, de inhoud, over de verschillende kanalen waarover het wordt verspreid gelijk is. Deze iconische relatie hoort bij een multimediaal concept. Immers, de content is gelijk maar wordt over diverse media verspreid. Om de iconische relatie wat duidelijker te maken moet je maar weer denken aan het nieuws van de NOS. Het bericht blijft gelijk maar wordt via media zoals tv, de krant, internet en de app verspreid. Een ander voorbeeld van een iconische relatie is de Hema. Op internet is het mogelijk om alle producten te bekijken en te bestellen terwijl je in de fysieke winkel exact dezelfde product kunt bekijken en kopen. Bij het nieuws en de Hema is er dus sprake van een iconische relatie omdat via de verschillende kanalen dezelfde content wordt verspreid.

Een indexicale relatie houdt in dat een medium naar een ander medium verwijst. Deze indexicale relatie hoort bij een crossmediaal concept. Bij een crossmediaal concept verwijzen de media naar elkaar en vullen elkaar aan voor een goed totaalbeeld. Het doorverwijzen naar een ander medium wordt gedaan voor inkomsten. Een goed voorbeeld hiervan is RTL Late Night van Umberto Tan. In dit programma komen allerlei experts, artiesten en andere bekende mensen langs om hun nieuwe boek of programma als het ware te verkopen aan de kijkers. De bekende mensen verdienen niets aan de uitzending maar maken reclame voor zichzelf in deze uitzending waardoor ze later inkomsten krijgen. Op tv verwijzen ze naar hun boek, band, album of tv-programma waardoor ze dus later inkomsten krijgen. Door deze verwijzing is er sprake van een indexicale relatie.

Een symbolische relatie houdt in dat een medium naar een ander medium verwijst maar dat er ook een waardevolle band aanwezig is. Deze waardevolle band is een gevoel. Een goed voorbeeld van een symbolische relatie is de IKEA. De IKEA zorgt ervoor dat de klanten het gevoel krijgen alsof ze thuis. De IKEA heeft een brochure, website en reclames op tv. Deze media verwijzen allemaal naar de online en fysieke winkels. In de winkels van de IKEA zijn allemaal kamers gecreëerd waar de klant doorheen kan lopen. Hierdoor voelt de winkel heel huiselijk aan. Bij de IKEA kunnen ouders hun kinderen bij een kinderopvang laten waardoor ze een rustig gevoel krijgen tijdens het winkelen. Bij de IKEA is ook een cafetaria waar men eten en drinken kan halen als ze honger of dorst hebben. De IKEA staat dus symbool voor een vertrouwd, huiselijk gevoel, gezelligheid in het cafetaria en ontspanning voor iedereen. IKEA is geen gewone winkel, maar het is een winkel waar een gevoel bij hoort en dus een symbolische crossmediastrategie.

Nou, leuk om deze contentrelaties te weten enzo, maar welke denk jij dat het meest efficiënt is?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s