Iconische, indexicale en symbolische content relaties

Standaard

Hallo allemaal,

In mijn vorige blog heb ik jullie wat verteld over multimediale, crossmediale en transmediale concepten. In deze blog ga ik jullie iets vertellen over de drie basisrelaties van content: de iconische, indexicale en symbolische relatie. Deze basisrelaties houden verband met de conceptvormen van mijn vorige blog.

Iconische content relatie
De inconische content relatie houdt verband met het multimediale concept, omdat hierbij ook hetzelfde verhaal over verschillende media wordt verspreid. We nemen als voorbeeld de reclame folder van Kruidvat die iedereen thuis in de brievenbus krijgt. Dezelfde reclame folder kan je ook op de website van kruidvat bekijken. Van de folder heb je dus een papieren en digitale versie. Een ander voorbeeld voor een iconische content relatie is bijvoorbeeld de Telegraaf. Elke dag ligt er een nieuwe krant in de winkel maar dezelfde nieuwtjes zijn ook op de website van de Telegraaf te lezen.

Indexicale content relatie
Indexicale content is verwijzend. Het wijst van het ene medium naar het andere medium. Indexicale content relatie staat in verband met het crossmediale concept omdat ze elkaar versterken.
We nemen als voorbeeld Lexa.nl. De datingsite heeft een reclamespotje op TV maar ze maken ook reclame via de radio. Op allebei de platformen communiceren ze hetzelfde bericht en verwijzen ze door naar de website. Een ander voorbeeld is de TV zender 24Kitchen. Hierop zijn allemaal verschillende kookprogramma’s te zien maar bij alle programma’s wordt wel doorverwezen naar de site, zodat je daar het recept op kan zoeken en de uitleg voor het bereiden van het recept nog eens rustig kan bekijken.

Symbolische content relatie
Het symbolische content staat in verband met het transmediale concept omdat de verschilende media los van elkaar staan en zonder elkaar overeind kunnen blijven staan. Het doel van de symbolische content relatie is een bepaald gevoel bij de consument opwekken. Als voorbeeld gebruiken we hier de reclame van Arke. De reclames van arke drukken rust en ontspanning uit. In de reclames zie je vaak mooie stranden, zwembaden en alles wat met een fijne vakantie te maken heeft. Het doel is om de consument in een vakantie stemming te brengen en over te halen naar het reisbureau of naar arke.nl te gaan en een vakantie te boeken. Een ander voorbeeld voor een symbolische content relatie is bijvoorbeeld Resident Evil. Dit voorbeeld gebruikte ik ook in mijn vorige blog. Resident Evil heeft verschillende games en films, maar ze wekken wel beide hetzelfde idee op bij de consument namelijk horror en zombies.

Ik hoop dat voor jullie duidelijk is geworden wat deze drie verschillende content relaties inhouden en dat jullie plezier hebben gehad met het lezen van mijn blog.

Tot snel!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s