Multi, Cross of Trans?

Standaard

Zo, de eerste blogpost. En waar gaat die over? Over de basis van mijn opleiding Communication and Multimedia Design. En wat is dan die basis? De conceptvormen van media. En wat zijn dan deze conceptvormen? Multimediaal, crossmediaal en transmediaal. En wat houden deze conceptvormen in? Dat zal ik even uitleggen!

Een multimediaal concept houdt in dat een verhaal, informatie, over diverse media wordt verspreid. Deze media vertellen alleen hetzelfde verhaal maar dan dus via een ander medium. Een crossmediaal concept houdt in dat het verhaal, informatie, via diverse media worden versterkt. De soorten media vullen elkaar op en verwijzen naar elkaar voor een goed totaalbeeld. Een transmediaal concept is dat een verhaal, informatie, in stukjes wordt vertelt en dat via elk medium een ander stuk wordt beleefd. Het stuk heeft wel een begin en einde en is afgerond, maar bij het overstappen naar een ander medium ervaart de gebruiker een verrijking van het verhaal. De conceptvormen van media zijn dus manieren waarop een verhaal wordt overgebracht naar de consument. Deze manieren kunnen zijn dat het verhaal gelijk is bij de media, het verhaal wordt opgevuld met behulp van een ander medium of dat het verhaal wordt verrijkt als je overstapt op een ander medium.

Zeg, Rosalie, hartstikke leuk dat je nu hebt uitgelegd wat deze drie conceptvormen inhouden, maar kan je ook nog voorbeelden geven zodat ik snap wat het in de praktijk inhoudt?

Uiteraard! Een voorbeeld van een multimediaal concept is bijvoorbeeld het nieuws. Hoe je het ook wendt of keert, de boodschap blijft hetzelfde. De krant, de website of de app: allemaal vertellen ze de gebruiker hetzelfde verhaal, namelijk het nieuws. Het maakt niet uit welk medium de consument gebruikt, de informatie is hetzelfde. Hierdoor is er dus sprake van een multimediaal concept.

Een voorbeeld van een crossmediaal concept is bijvoorbeeld Wie is de Mol? Het programma is een keer in de week te zien op tv. Hiernaast heeft het programma een eigen website en app waarbij de kijker kan meepraten over het programma en kan stemmen op zijn of haar mol. Op de website kan men opdrachten maken, hints bekijken en extra informatie lezen over de deelnemers. Op de app kan men dezelfde vragenlijst over de mol maken zoals de spelers zelf. Wie is de Mol? Maakt ook gebruik van flyers op straat om zo mensen te overtuigen naar het programma te gaan kijken. Tijdens de uitzending wordt er verwezen naar de website en app waarbij de gebruiker een aanvullende belevenis ervaart. Hierdoor is er dus sprake van een crossmediaal concept.

En als laatste een voorbeeld van een transmediaal concept. Een voorbeeld hiervan zijn de Disney verhalen. Deze verhalen zijn beschikbaar als boek, stripboek en als film. Het boek is alleen maar tekst en hierdoor moet de gebruiker zijn eigen fantasie gebruiken. Bij het stripboek staan allemaal platte plaatjes met tekst. De gebruiker krijgt zo al wel een voorstelling van het verhaal, maar het verhaal is nog niet erg dynamisch. Door over te stappen op de film wordt het Disney verhaal dynamisch en kan de kijker zich goed inleven in de filmfiguren. Door over te stappen op een ander medium verrijkt de consument zijn ervaring met de Disney verhalen en is er dus sprake van een transmediaal concept.

Heel leuk allemaal, maar hoe zou je van het alledaagse nieuws een crossmediaal en/of transmediaal concept kunnen maken?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s