Crossmediale conceptvormen

Standaard

Het onderwerp waar ik het vandaag in deze blogpost over ga hebben komt heel veel voor, maar het is niet bepaald het standaard praatje van de dag. Vandaag ga ik het namelijk hebben over crossmediale conceptvormen. Wat zijn crossmediale conceptvormen en wie gebruikt het?

Crossmediale conceptvorming bestaat uit drie takken: multimedia, crossmedia en transmedia. Dit zijn de hoofdbegrippen waar je aan moet denken als er iets over crossmediale conceptvorming wordt gezegd. Deze takken leg ik zometeen in het kort uit, ook geef ik een herkenbaar voorbeeld.

Multimedia houdt in dat er via verschillende media dezelfde boodschap brengen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld je rooster van de Hogeschool Utrecht. Het rooster is zichtbaar op internet, ze hebben er twee apps voor gemaakt en je kan je rooster linken aan je agenda op jouw mobiel. Maar via elk medium wordt hetzelfde aangegeven, namelijk waar je op welk moment les hebt.

Een voorbeeld voor crossmedia is een evenement. Je ziet bijvoorbeeld een poster van een evenement in een bushokje hangen. Op de poster wordt je doorverwezen naar de site voor meer informatie door middel van een link of een QR-code. Na wat lezen op de site en het filmpje van vorig jaar op Youtube gezien te hebben, lijkt het je interessant en wil je kaarten gaan bestellen. Je wordt doorverwezen naar de bestelsite waar ze eerst vragen of je de app wilt downloaden.  Dit is dus een voorbeeld van crossmedia. Het betekent dus dat het ene medium de tekortkoming van het andere medium aanvult.

Tot slot hebben we nog transmedia. Hierbij wordt een verhaal opgeknipt in stukjes over meerdere media, maar alles verteld een compleet verhaal. Je hoeft dus niet alle media te volgen om het verhaal te snappen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld films, waar ook een game van is gemaakt. Je hoeft de game niet te spelen om de films te snappen maar je hoeft de film ook niet te zien om de game te snappen.

Zo, dat was wel weer genoeg informatie voor vandaag. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of jullie na dit gelezen te hebben er meer op gaan letten. Komen jullie nog meer goede voorbeelden tegen? Laat het me weten, ik ben benieuwd!


Bronnen:

  • Indira Reynaert, Daphne Dijkerman, Basisboek crossmedia concepting, Boom Lemma uitgevers, Den Haag, Tweede druk, 2012
  • Reader Hoofdstuk 1.2 Introductie crossmedia, https://cursussen.sharepoint.hu.nl/FCJ/97/CMD/propedeuse/JDE-CROSSM.1V-09/Studie%20Materiaal/reader/Reader%201.2%20Crossmedia%20Theorie.pdf
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s