Crossmediale Relaties

Standaard

Een hele goedemiddag lezers! Vandaag wéér een blog. Dit keer zal deze gaan over Crossmediale Relaties. Ik heb er weer drie voor jullie opgeschreven! (Iconische Crossmediale Relaties, Indexicale Crossmedia Relaties en Symbolische Content Relaties)

Iconische Crossmediale Relaties
Een Iconisch Crossmediale Relatie heeft een vergelijkend verband met multimediale conceptvorming. Hier wordt dus ook gebruik gemaakt van verschillende media. Die media kan op verschillende manieren binnenkomen. In het Basisboek Crossmedia Concepting wordt het damestijdschrift Libelle als voorbeeld gebruikt. (Zie blz. 83-84)

Libelle is van oorsprong een damestijdschrift, maar heeft in de loop der jaren diverse merkextenties uitgegeven. Zo is er bijvoorbeeld een actieve website, maar er wordt ook jaarlijks een Libelle-evenement georganiseerd. De naam Libelle en haar huisstijl binden de media-uitingen aan elkaar zonder te oordelen of er inhoudelijk aantoonbare relaties aanwezig zijn.

Oftewel, Libelle is bekend van haar tijdschrift, maar tegenwoordig kun je in plaats van op print ook het tijdschrift op een digitale manier lezen, namelijk op hun website!

Indexicale Crossmedia Relaties
Indexicale Content is verwijzend. Het wijst van het ene naar het andere medium. Als je dat terugkoppelt naar de Crossmediale Conceptvorming (Zien mijn vorige blog: Crossmediale Conceptvorming) dan zie je dat dit dus verband heeft met Crossmedia. Een voorbeeld hiervan kan zijn het kookprogramma Top Chef. Je ziet op televisie allerlei lekkere gerecht langskomen. Op de televisie verwijzen ze je door naar hun internet site. Daar kun je namelijk de recepten van de gerecht terug vinden.

Symbolische Content Relaties
De Symbolische Content heeft een verband met het transmediale concept omdat ook hier gebruik gemaakt wordt van verschillende media. Je hoeft niet het ene medium te gebruiken om het andere ook te snappen. Als voorbeeld neem ik Oprah Winfrey. De meesten zullen haar wel kennen van haar talkshow op televisie. Naast haar talkshow heeft ze ook een website, een boekenclub en eigen magazine.

Ook bij dit blog wil ik jullie vragen als jullie foutjes zien mij daarop te wijzen en als je het niet met mij eens bent dan hoor ik dat ook graag!

Bedankt voor het lezen,

Friso Keuning

Bronnen:
– Basisboek crossmedia concepting (blz. 83-88)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s