Crossmediale Conceptvorming

Standaard

Deze blog gaat over het veel voorkomende begrip Crossmediale Conceptvorming. Crossmediale Conceptvorming is een begrip wat niet heel erg bekend is bij mensen, maar toch is het continu om hun heen. Je zou crossmediale conceptvorming in drie groepen kunnen verdelen: multimedia, crossmedia en transmedia.

Ik zal jullie deze ‘vage’ begrippen uitleggen en ze ondersteunen met herkenbare voorbeelden. Zodat iedereen die snapt.

Multimedia
Het woord zegt het zelf eigenlijk al. In dit begrip worden er meerdere media gebruikt. Dat kan zijn dat er bijvoorbeeld boeken, DVD’s, CD’s, social media of misschien wel televisie gebruikt worden. Bij multimedia is het eigenlijk zo dat er één concept is en dat concept kan je ervaren op meerdere mediums. Een voorbeeld hiervan is James Bond. James Bond is ontstaan als boek. Tegenwoordig zijn er ook DVD’s. Dus het verhaal kan je ervaren als je boek leest, maar ook als je de DVD kijkt.

Crossmedia
Crossmedia is het tweede onderdeel van crossmediale conceptvorming. Bij Crossmedia wordt er ingespeeld op de tekortkomingen van een bepaald medium, maar je kan verschillende media laten samen werken om het concept nog sterker te laten overkomen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de ge-wel-dig-e uitvinding… de QR code, de QR kan de tekortkoming van een poster (een medium dat geen bewegende beelden kan laten zien, op de kranten van Harry Potter na dan) aanvullen met een te scannen link naar bijvoorbeeld een trailer op het internet.

Transmedia
Transmedia is het laatste begrip waar ik het vandaag over ga hebben. Bij transmedia kan de user zelf kiezen op welk medium hij het concept wil ervaren . Denk daarbij aan een film of een serie waar later een spelletje van gemaakt wordt. Bijvoorbeeld Pokémon, iedereen kent het wel, Pokemon begon met een televisieserie. Je kon je beleving versterken door Pokémon-kaarten te kopen. Naast de Pokémon-kaarten en de televisieserie was er ook een spelletje op de GameBoy.  Het verrijkte je ervaring van Pokémon!

Nou dit is dus Crossmediale Conceptvorming zoals ik dat heb begrepen. Heb jij zelf nou een ander idee bij een van deze begrippen, laat het me dan weten! Ik ben benieuwd of er dan achter kunnen komen hoe het nou zit!

Bedankt voor het lezen,

Friso Keuning

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s