Verschillende conceptvormen.

Standaard

Je hebt een eigen merk, je eigen programma of je eigen bedrijf. Daar wil jij dè nieuwe hype van maken, maar wat is de beste manier om dat te doen? Je hebt verschillende conceptvormen waar je mee aan de slag kan gaan, maar welke is de beste voor jou?

Als we kijken naar conceptvormen kun je deze onderverdelen in 3 categorieën.
Multimediaal, Crossmediaal en Transmediaal. Alle 3 hebben ze het woord ‘mediaal’ in zich, maar betekent dat ook dat ze hetzelfde betekenen? Dat gaan we nu onderzoeken.

Multimediaal
Dit betekent: Dezelfde boodschap in meerdere media verspreiden.
Een goed voorbeeld hiervan is Twitter. Je zit op Twitter en je ziet allemaal ‘tweets’ van je vrienden, familie en collega’s. Maar of je dit nou bekijkt op je telefoon, tablet of computer, dat maakt niks uit. Wat zal er aan veranderen? Niks. Er komen nieuwe berichten bij, maar of je dit nou op je telefoon, tablet of computer bekijkt, het blijft hetzelfde.

Crossmediaal
Dit betekent: Verschillende media vullen elkaar aan.
Een goed voorbeeld hiervan is de ING. De ING gebruikt meerdere media om elkaar aan te vullen. Kijk naar hun reclames. Daarin wordt verteld over hoe het internetbankieren verbeterd is, of dat er nu nieuwe acties zijn die je kan krijgen met je rentepunten. In de reclame wordt dan een verwijzing gegeven naar hun website, waar je dat kan bekijken.

Transmediaal
Dit betekent: Het verhaal verspreid over meerdere media, maar iedere media heeft een afgerond verhaal. Andere media verrijkt het verhaal.
Een goed voorbeeld hiervan is Marvel. Marvel heeft meerdere comics geschreven, meerdere films gemaakt en games uitgebracht. Als je bijvoorbeeld hun film ‘Iron man’ gaat kijken, heb je een goed afgerond verhaal. Maar als je daarna de comics gaat lezen of er een game van gaat spelen, dan verrijkt dat het verhaal.

Na deze informatie en uitleg weet je wat multimediaal, crossmediaal en transmediaal betekent. Aan de hand van deze informatie kan je kijken welke conceptvorm het beste past bij jouw merk, programma of bedrijf. Wat is volgens jou de meest effectieve manier om dè nieuwe hype te gaan maken?

Lexanne Sluijter

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s