Crossmedia

Standaard

In deze blog ga ik uitleggen wat het verschil is tussen 3 crossmediale conceptvormen. Namelijk multimediaal, crossmediaal en transmediaal, ga er even rustig voor zitten dan gaan we beginnen.

Multimediaal
Je bent je favoriete spel, Game of Thrones, aan het spelen op de xbox. Maar Game of Thrones is niet ontstaan als game,
het is begonnen bij boeken, vervolgens is er een televisie serie van gemaakt en daarna is er pas een game bij gekomen.
Game of Thrones is dus multimediaal omdat het verhaal dat op jou word overgebracht (in zowel de boeken, als de films en de game) hetzelfde zijn. Zou je nu dus bijvoorbeeld de boeken gaan lezen dan is het niet zo dat je de helft van het verhaal niet mee krijgt omdat je de serie niet hebt gezien.

Crossmediaal
Je fietst door de stad en ziet overal posters van een festival hangen met een line up die jou aanspreekt, vervolgens zie je op Facebook dat vrienden van jou ook gaan en zet je jezelf op ‘aanwezig’ om alle informatie over het festival binnen te krijgen.
Je besluit om een ticket te kopen en download ook nog snel even de applicatie voor je telefoon. Na afloop van het festival bekijk je de foto’s die op de website zijn gezet en de aftermovie op youtube. Soms staan er artikelen van het festival de krant of worden er stukken van het festival op televisie uitgezonden.

Je hebt het misschien niet door, maar dit alles is onderdeel van een crossmediaal project, er zijn namelijk verschillende media ingezet die elkaar aanvullen.

Transmedia
Dit gaat nog net weer een stapje verder, bij transmedia is er een grote verhalenwereld waarin je op verschillende manieren ‘binnen kan komen’. Neem bijvoorbeeld Harry Potter, daarvan heb je boeken en films, maar ook bijvoorbeeld een game en zelfs lego. Je kan dus binnen komen in de verhalenwereld door de game te spelen, terwijl iemand anders binnen komt bij het kijken van de film. Dan heb je allebei een afgerond verhaal binnen de verhalenwereld.

Kan je je nog voorstellen dat er vroeger reclame gemaakt werd zonder al deze media? Je konden geen reclame maken via bijvoorbeeld internet of televisie, dat kan je je in de huidige wereld bijna niet meer indenken toch?

Marjan Tjaarda, CMD student aan de HU

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s