Blogpost 1:Crossmediale wat?

Standaard

In deze blogpost zal ik het begrip “Crossmediale conceptvormen” nader verklaren, het is een begrip wat je misschien wel eens hebt gehoord, maar nooit echt het fijne van hebt geweten. Vrees echter niet, want na deze blog weet jij precies waar men het over heeft als je een van de volgende “moeilijke” begrippen voorbij hoort komen in een gesprek. We gaan aan de slag!

Wat zijn nou precies crossmediale conceptvormen? Kort samengevat: de term duid aan op wat voor wijze de content van verschillende media aan elkaar gerelateerd is. Crossmediale conceptvormen zijn op te delen in 3 categorieën: Multimediaal, Crossmediaal en Transmediaal.

Multimediaal betekend dat er op verschillende platformen nagenoeg dezelfde boodschap wordt gecommuniceerd, hierbij kan je denken aan een reclame of advertentie die je op TV ziet en later dezelfde advertentie nog eens ergens langs ziet of hoort komen op social media en of bijvoorbeeld de radio. Dezelfde boodschap word hier verkondigd, maar dan op meerdere platformen.

Daarnaast hebben we Crossmediaal, iets is crossmediaal wanneer er één of meerdere media worden gebruikt, maar deze geen volledig geheel zijn op zichzelf en dus er een ander medium gebruikt moet worden om de tekortkomingen van de eerder genoemde media aan te vullen. Een goed voorbeeld hiervan is de TV, de TV heeft als voordeel dat het een immens groot bereik heeft maar echter geen interactie bied met de doelgroep. Hierbij zou men bijvoorbeeld internet in kunnen zetten als tweede medium omdat websites een stuk meer interactie bieden, wanneer je dus een link naar een website ziet in een reclame is dit crossmediaal.

Last but not least Transmediaal, bij transmediaal spreken we over het gebruik van meerdere media die onderdeel uitmaken van een groter geheel, maar waarop niet dezelfde boodschap wordt overgebracht. Het zijn dus allemaal individuele verhalen, mogelijk met wat crossovers maar de essentie ervan is grotendeels niet hetzelfde. Hierbij kun je denken aan een film en een spel, het gaat allebei over hetzelfde onderwerp maar het is totaal anders. Je speelt niet elke missie zoals het gaat in de film. Een belangrijke eigenschap van transmediaal is dat wanneer je klaar bent met het medium, je verhaal af is. Hiermee bedoel ik dat het niet onvolledig is, na het kijken van de film is het verhaal afgelopen en hier ben je tevreden mee (of niet) en bij de game ook.

Ik hoop dat je hier wat van kon opsteken en ben benieuwd naar wat voor multi-, cross- of transmediale conceptvormen jullie in het dagelijks leven voorbij zien komen! Nog vragen? Stuur een bericht en dan zal ik deze voor je proberen te beantwoorden!

Groetjes,

Robbie Schimmel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s