Blogpost 2: contentrelaties

Standaard

De vorige keer heb ik de begrippen van crossmediale concepten aan jullie uitgelegd. Vandaag gaan we hier dieper op in door te kijken naar “contentrelaties”, deze staan allemaal in verband met de eerder genoemde crossmediale concepten. Je hebt de iconische-, de indexicale– en de symbolische contentrelatie. Hoe kun je deze herkennen? Dat gaan we nu zien!

Ten eerste hebben we iconisch, deze contentrelatie kan gelinkt worden aan het multimediale concept. De iconische contentrelatie is vergelijkend dat betekend dus het zelfde content, oftewel inhoud, met een andere verpakking. Het zelfde idee als het multimediale concept wat in de vorige blog besproken was! Als voorbeeld hiervoor kun je heel algemeen smartphones gebruiken, ze zien er verschillend uit maar hebben nagenoeg dezelfde functies. Vaak zit er wel een klein verschil in bouwkwaliteit en technische specificaties, maar dit doet er niet toe. Het idee is je hebt honderden verschillende smartphones, maar de echte kernfunctionaliteiten zijn hetzelfde: je kunt ermee bellen, sms’en, op internet, muziek mee luisteren en spelletjes op spelen.

De volgende link die wij gaan leggen wordt tussen indexicaal en crossmediaal. Een indexicale contentrelatie is verwijzend. Zoals jullie nu weten maakt crossmedia gebruik van meerdere media die elkaar aanvullen, een indexicale contentrelatie gebruikt dus ook meerdere media om de boodschap over te brengen. Je loopt door de stad en ziet een poster van een film hangen, hierop staat een QR-code die je naar de trailer van de film brengt, je scant de code en kijkt de trailer. Zonder dat je het door hebt was er zojuist sprake van indexicale contentrelatie tussen de poster en de trailer van de film. De QR-code was namelijk een verwijzing van het ene medium (de poster), naar het andere medium (de filmtrailer).

De symbolische contentrelatie is verbonden met transmedia. Met symbolisch bedoelen we iets wat de media overstijgt, denk hierbij aan een merknaam als G-star wat hier een prachtig voorbeeld van is. Wanneer je G-star hoort associeer je dit meteen met kleding. G-star heeft verschillende producten onder één naam, ze hebben schoenen, broeken, shirts, jassen ondergoed noem het allemaal maar op. Het eerste wat er in je opkomt bij het horen van G-star is kleding, G-star is dus symbolisch omdat het je niet specifiek doet denken aan alleen 1 soort product maar aan een heel scala aan kledingartikelen.

Contentrelaties, eigenlijk vrij simpel toch? dus onthoud Iconisch-multimediaal, indexicaal-crossmediaal en symbolisch-transmediaal! Ik hoop dat jullie hier wat van hebben opgestoken, vragen staat vrij en natuurlij mag je altijd een reactie achterlaten!

Groeten,

Robbie Schimmel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s