Blogpost 1: Conceptvormen

Standaard

Media, we hebben er elke dag mee te maken. We gebruiken twitter om onze woede te uitten als onze favoriete voetbalclub heeft verloren, gebruiken facebook om met vrienden in contact te blijven en lezen de krant op de ipad. Maar hoe zijn deze verschillende media zo populair en bekend geworden? Om daar achter te komen zal je eerst moeten kijken naar de verschillende conceptvormen, en erachter komen welke het meest effectief is voor een bepaald product. Welke conceptvormen zijn er, en wat zijn goede voorbeelden hiervan?

Conceptvormen kan je onderverdelen in 3 categorieën, namelijk: Multimediaal, Crossmediaal en Transmediaal. Er is altijd een dominante conceptvorm. Een pure conceptvorm als multi-,cross- of transmediaal zal moeilijk te vinden zijn. het is meestal een mix van meerdere conceptvormen.(1)

Crossmediaal

We beginnen met de conceptvorm Crossmediaal. Crossmediaal houdt in dat er wordt verwezen naar een ander media. Dit kan bijvoorbeeld een filmposter zijn met QR code waarmee je de trailer kan bekijken, of een website die wordt aangeraden op een bepaalde facebook pagina. Zelfs belspelletjes zijn crossmediaal, je moet namelijk de telefoon gebruiken om mee te kunnen doen. Bij een crossmediaal concept wordt dus aanvullende informatie ingezet door verschillende media. Hiermee willen mediaproducenten de interactie tussen het merk en het publiek meer stimuleren. Een crossmedia concept komt dus uitstekend van pas wanneer er goed onderzoek wordt gedaan naar de doelgroep, en men meer interactie wilt stimuleren.

Multimediaal

Het kenmerk van een multimediaal concept is dat er één boodschap of verhaal op meerdere media wordt verspreidt. Print, radio, tv, online, app’s, film, er zijn vele mogelijkheden. Een goed voorbeeld hiervan zijn de boeken van Harry potter. Hiermee is het dan wel begonnen, maar er zijn later ook films gemaakt met hetzelfde verhaal, maar ook games en stripboeken. Ze bevatten allemaal dezeflde inhoud als de boeken. Een multimediaal concept is geschikt om meerdere doelgroepen te interesseren voor je product.

Transmediaal

Het laatste begrip is transmediaal. Bij een transmediaal concept vertelt ieder medium een eigen verhaal. Een voorbeeld hiervan is een een boek waar een film over gemaakt wordt, maar omdat het zo’n succes is geworden zal er nog een film worden gemaakt. Niet over het boek, maar over een personage uit het boek. Een ander voorbeeld is een film waar later een game van wordt gemaakt over een personage. Een aanvullend verhaal dus. Door meerdere platformen te gebruiken worden belevingen verrijkt.

We weten nu wat de 3 conceptvormen inhouden, maar welk conceptvorm is nou het meest effectief? Dat ligt natuurlijk helemaal aan het product en het doel ervan. Hoe wil je het product presenteren en hoe wil je de doelgroep bereiken?

Welk conceptvorm spreekt jou het meest aan en waarom?

-Kim Willemstein

 

Bronnen

(1) reader 1.2

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s