content <3 concept

Standaard

In deze blog ga ik het met jullie hebben over crossmediale contentrelaties, niet te verwarren met crossmediale conceptvormen, waar ik het in mijn vorige blog uitgebreid over heb gehad. De begrippen lijken erg veel op elkaar en hangen ook veel met elkaar samen. Maar wat zijn nou precies crossmediale contentrelaties en waarom hangen ze samen met de crossmediale conceptvormen? Ik zal het jullie zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen, met behulp van voorbeelden. Veel plezier en here we go!

Crossmediale contentrelaties zijn relaties die tussen twee of meerdere media bestaat. Er zijn, net als bij de crossmediale conceptvormen, drie verschillende crossmediale contentrelaties te onderscheiden, namelijk: iconisch, indexicaal en symbolisch. Ik zal ze om de beurt voor je uitleggen:

Iconisch dat er vergeleken wordt; er zijn een hoop gelijkenissen tussen twee of meerdere media waar deze relatie tussen bestaat.
Bijvoorbeeld: Het NOS-journaal gebruikt onder anderen TV en radio als media. Op TV zenden zij elke dag minstens één keer per dag nieuwsberichten uit, maar ook op de radio. Zowel op TV als op de radio zenden zij dezelfde informatie uit. Radio vult TV niet aan en andersom ook niet. Daarom is een iconische contentrelatie te koppelen aan multimediale conceptvorm.

Indexicaal houdt in dat twee of meerdere media naar elkaar verwijzen.
Zoals NOS, die een aantal jaar geleden voor het eerst een app heeft gelanceerd. Op deze app kun je, buiten alle actuele nieuwsfeiten lezen, ook meedoen aan verschillende polls, waar om je mening gevraagd wordt. Op deze manier wordt het NOS-journaal op TV en radio aangevuld, omdat ze door middel van de app interactie kunnen hebben met hun publiek. Je zult tijdens of na enkele NOS-uitzendingen ook vaak zien dat er wordt verwezen naar de app. Je kunt als voorbeeld ook een internetreclame nemen: een bedrijf gebruikt het internet als medium om met een reclame te verwijzen naar hun bedrijf. Daarom is een indexicale contentrelatie te koppelen aan  een crossmediale conceptvorm in engere zin.

Tot slot hebben we nog symbolisch, die waarschijnlijk het lastigst is.
Symbolisch houdt in: media overstijgend.
Het succesvolle, oerhollandse programma Boer Zoekt Vrouw heeft een aantal jaar geleden een gelijknamig bordspel gelanceerd. Het idee van een oerhollands bordspelletje past mooi binnen hun concept. Bij het bordspel is het de bedoeling dat stelletjes elkaar gaan testen op hoe goed ze elkaar kennen en heeft dus niets te maken met de verhaallijn van de tv-serie Boer Zoekt Vrouw: Het bordspel is een ander medium met een totaal andere boodschap, maar heeft met de tv-serie Boer Zoekt Vrouw wel de kern gemeen. Om deze reden is een symbolische contentrelatie te koppelen aan een transmediale conceptvorm.

Het is allemaal een beetje verwarrend, maar zolang je het voor jezelf genoeg herhaalt, is het allemaal toch helemaal niet zo moeilijk.
dag vogels,
dag bloemen,
dag kinderen!

Carl Boelens
Student Communication & Multimedia Design

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s