Content relaties

Standaard

Daar zijn we weer! Vandaag ga ik het hebben over iconische, indexicale en symbolische content relaties. Deze content relaties hangen erg veel samen met de, in mijn vorige post besproken, crossmediale conceptvormen. Waarom en hoe dat allemaal zit ga ik je nu uitleggen.

We beginnen met de iconische content relatie. Iconisch betekent in het kort gezegd dat er veel gelijkenissen zijn. Om het duidelijk te maken gebruik ik even het voorbeeld van tijdschriften. Tegenwoordig worden de meeste tijdschriften niet alleen op papier maar ook digitaal aangeboden. Er staat precies hetzelfde in het tijdschrift online als op papier, maar het zijn verschillende media die gebruikt worden.  Verschillende media brengen dezelfde boodschap. Als het goed is gaan er nu belletjes bij je rinkelen. Dit zelfde zinnetje heb je namelijk al in mijn vorige post kunnen lezen. In de vorige post ging het onder andere over multimediaal, dit hangt dus samen met de iconische content relatie. Binnen het multimediale concept zijn de relaties tussen de media dus iconisch.

Dan gaan we verder met de indexicale content relaties. De betekenis van indexicaal is eigenlijk verwijzend. Een voorbeeld van indexicale content relaties zijn kookprogramma’s. Vaak wordt er naar de website verwezen voor meer informatie, zoals het volledige recept. Ook zijn er veel sluikreclame’s in kookprogramma’s te vinden. Sluikreclame’s zijn onopvallende shots in een programma waar een ander merk wordt laten zien. Deze kleine stukjes verwijzen dus naar een ander merk. Verschillende media verwijzen dus naar een ander medium. Indexicale contentrelaties vind je dus in crossmediale concepten.

Tot slot hebben we nog de symbolische content relaties. De symbolische content relatie komt overeen met het transmediale concept. De verschillende media kunnen dus apart gebruikt worden maar toch allemaal voor zich een eigen verhaal vertellen. Maar als je alle media gebruikt, ontstaat er een verrijking. Een voorbeeld hiervan Pokemon, er bestaan kaarten, munten, spellen en er is een website. Je kunt alle media los gebruiken en je hebt plezier. Je kunt ook meerdere media gebruiken, dan heb je meer plezier.

Dus onthoud: iconisch hoort bij multimediaal, indexicaal hoort bij crossmediaal en  symbolisch hoort bij transmediaal. Raak die content relaties en conceptvormen niet door elkaar!

Dat was het weer!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s