Contentrelaties? Huh?

Standaard

Contentrelaties hebben veel te maken met het onderwerp waar ik het in mijn vorige blogpost over had. Je kan ze namelijk koppelen aan de conceptvormen. Ik ga het nu hebben over iconisch, indexicaal en symbool maar wat betekent dat nou eigenlijk? Het is heel makkelijk te begrijpen als je de vorige blogpost even in je hoofd houdt, want zoals ik al zei hebben ze allemaal wat met elkaar te maken.

Ik begin wel met iconisch. Iconisch heeft veel te maken met multimediaal, en als je je het goed kan herrineren hield multimediaal in dat het verhaal hetzelfde is via welk medium het ook wordt uitgezonden. Maar wat houdt iconisch dan in. Iconosch betekent eigenlijk gewoon vergelijkbaar. Kijk bijvoorbeeld even door de klas. Iedereen heeft een laptop maar ze zijn niet allemaal hetzelfde. Sommige mensen hebben een Apple, anderen hebben weer Microsoft, maar ze doen allemaal hetzelfde. Het is misschien een ander merk maar de inhoud is vergelijkbaar.

Verder hebben we nog indexicaal. Indexicaal kan je relateren met crossmediaal, Het betekent heel simpel gezegd verwijzen. Als iets dus indexicaal is verwijst het naar iets, net zoals iets wat crossmediaal is verwijst. Neem nou eens reclame op facebook. Je ziet bijvoorbeeld een advertentie voor een paar schoenen maar verder geen info. Als je er dan op kikt wordt je doorgestuurd naar de site waar de schoenen worden verkocht. Het is dus een verwijzing.

En als laatste is er nog symbolisch. Symbolisch gaat over iets wat media overstijgend is. Het gedachtegoed. Een goed voorbeeld hiervoor is een merk. Neem nou bijvoorbeeld Chanel. Chanel is niet alleen een merk van kleding, parfum, tassen etc. Maar Chanel straalt ook elegantie en rijkdom uit. Als je Chanel ziet hangen denk je niet alleen van “oh een tas.” Maar er zit ook een heel gevoel bij. Het is duur, elegant, iets eersteklas. Het gaat dus ook om de gedachte erachter, het gevoel.

Ik hoop dat dit allemaal duidelijk is. Ikzelf vind symbolisch wel het moeilijkste maari k hoop dat ik het zo heb uitgelegd dat iedereen het kan begrijpen, dat was immers wel mijn doel.

Tot de volgende keer!

Geef een reactie

