Crossmedia concepting

Standaard

Het zal je vast niet zijn ontgaan: Expeditie Robinson is weer terug van weggeweest! Voor de zestiende keer op rij laten achttien bekende Nederlanders zich vrijwillig ‘afvoeren’ naar een onbewoond eiland, waar zei gedurende vijf weken lang zullen strijden om de titel: ‘Robinson 2014’. Het feit dat het je niet ontgaan is, dat is natuurlijk niet voor niks. Expeditie Robinson is namelijk hartstikke crossmediaal. Cross wat? Ja, precies… Dat was ook mijn reactie toen ik die term voor het eerst hoorde maar lees even verder, dan leg ik het uit!

Oké crossmediaal dus. Eigenlijk zit het zo: er zijn drie belangrijke termen die je even moet onthouden; namelijk multimedia, transmedia en crossmedia. Bij multimedia wordt hetzelfde verhaal over verschillende media verspreid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een boek dat verfilmd wordt. Het verhaal blijft hetzelfde, maar er wordt een ander medium gebruikt. Goed, nu transmediaal. Transmediaal wil zeggen dat ieder medium zijn verhaal op zich verteld. Je kan van het ene naar het andere medium gaan, om een verhaal intenser te beleven maar dit hoeft niet omdat het verhaal netjes wordt afgerond.

Dan nu terug naar Crossmediaal. Crossmedia houdt in dat er meerdere media worden gebruikt om een verhaal of programma aan te vullen. Zoals al eerder gezegd: Expeditie Robinson is dus hartstikke crossmediaal. Het is momenteel te zien op tv, maar in de reclame blokken verwijzen ze je door naar hun website waar je meer fragmenten kan bekijken en een quiz kan doen die betrekking heeft op de aflevering die je zojuist gezien hebt. Dat is dus multimediaal. Daarnaast is er een game te downloaden in de APP-store waarmee je een eigen avontuur kan aangaan op een zelf gecreëerd eiland. Het spel is dus wel gebaseerd op Expeditie Robinson, maar niet identiek aan het programma. En dat is weer transmediaal. We hebben spreken dus van crossmediaal als verschillende media elkaar aanvullen en zo het totaal concept versterken.

Ik hoop dat je een beetje wijs geworden bent uit bovenstaande woorden, en je meer bewust bent van hoeveel crossmediale concepten er in het dagelijks leven voorbij komen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s