Crossmediale conceptvormen

Standaard

Goedemorgen lezers, in mijn vorige blog heb ik jullie het een en ander verteld over multi-, cross- en transmedia. Deze keer ga ik je uitleggen over crossmediale conceptvormen. Ik ga het hebben over iconische content relaties, indexicale crossmediale relaties en symbolische content relaties. Het leuke van deze blogpost is dat deze weer aanhaakt op mijn vorige blog.

Iconische content relatie
Bij de iconische content relatie gaat het er om dat er een vergelijkend verband is. Bij de iconische content relatie wordt er, net als bij het multimediale concept, hetzelfde verhaal over diverse soorten media verspreid. Ik zal even een voorbeeld geven zodat het meteen duidelijk wordt. Bij mijn vorige werk kwam er elk seizoen een nieuw magazine uit, deze was zowel geprint, als online op de website verkrijgbaar. Ook kun je denken aan de krant, deze valt elke morgen op de mat, maar dezelfde inhoud is ook online te lezen. Iconische content relatie is dus eigenlijk hetzelfde verhaal, maar dan in een andere ‘vorm’.

Indexicale crossmedia relaties
Indexicale content relatie is verwijzend en staat in verband met het crossmediale concept omdat ze elkaar versterken. Om maar meteen een voorbeeld te noemen; RTL Woonmagazine, dit is een programma op de televisie, maar daar wordt doorverwezen naar de website om meer achtergrondinformatie te kunnen krijgen of voor bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen te kunnen nemen. Een ander voorbeeld is de combinatie van een reclamespotje op de televisie en een reclame op de radio. Het verwijst naar elkaar.

Symbolische content relaties
En dan de hekkensluiter van deze blogpost, de symbolische content relatie. Deze relatie komt overeen met het transmediale concept, dat komt omdat er ook bij deze vorm gebruik gemaakt wordt van diverse soorten media. De verschillende soorten kunnen apart van elkaar gebruikt worden zonder dat het uit elkaar valt. Denk bijvoorbeeld aan Dr Phil, hij heeft een bekende talkshow, maar daarnaast heeft hij ook onder andere een eigen website, een blog en diverse boeken. Ieder medium heeft een eigen waarde, maar wanneer deze samen komen versterken ze de totaalbeleving.

Ik hoop dat ik jullie ook vandaag weer wat nieuws hebben kunnen bijbrengen. Rest mij nog één vraag, wat zouden jullie graag volgende keer meer uitgelicht willen hebben?

Bedankt voor het lezen en ik wens jullie een hele fijne dag toe!

Geef een reactie

