De drie contentrelaties

Standaard

Hallo lezers, deze keer gaan we het hebben over drie verschillende contentrelaties.
De iconsiche content relatie, de indexicale contentrelatie en de symbolische content relatie.
Het leuke hieraan is dat het aansluit op het vorige blog.
Alle drie de contentrelaties sluiten elk aan op één van drie conceptvormen die we al hebben besproken. De vraag is nu: Welke contentrelatie hoort bij welke crossmediale conceptvorm?

We beginnen met de iconische content relatie, hierbij is de inhoud die verspreidt wordt bij elk medium hetzelfde. Nu komt de informatie van het vorige blog goed van pas!
De iconische content relatie hangt dus samen met de multimediale conceptvorm.
Een mooi voorbeeld hiervan is Bol.com. Ze gebruiken verschillende media waar ze hun aanbiedingen en producten op aanbiedben.
Dezelfde inhoud wordt verspreidt via bijvoorbeeld: Een reclamefolder,tv,radio en hun internetsite.
Een ander mooi voorbeeld is een supermarktketen. Het maakt eigenlijk niet uit welke je kiest.
Alle supermarkten verspreiden maar één soort inhoud en dat is hun productinformatie en hun aanbiedingen. De ene supermarkt zal waarschijnlijk wel meer media gebruiken en op een grotere schaal. Maar het idee blijft hetzelfde.

De Indexicale contentrelatie houdt in dat één medium de persoon doorverwijst naar anderen soort media.
Het voorbeeld dat gelijk in mij opkomt is studio sport. Ze laten op NOS voetbalsamenvattingen zien en op het eind wordt er verwezen naar het praatprogramma studiosport met Jack van Gelder.
Dit maakt de indexicale contentrelatie een crossmediaal concept.
Deze verwijzing zijn ook te zien bij de nieuwe film Guardians of The Galaxy, die ik in mijn vorige blog heb besproken.

De laatste is de symbolische content relatie. Deze hangt samen met de transmediale conceptvorm.
Bij de symbolische content relatie zit er meer achter dan alleen de inhoud overbrengen.
Het heeft ook een andere betekenis. Een voorbeeld van zo’n symbolische relatie is Dora. Er zijn bijvoorbeeld veel schoolspullen en knuffels voor kinderen te koop. Deze spullen heb je niet nodig om het verhaal te begrijpen.
Deze spullen verwijzen allemaal naar elkaar en verrijken je ervaring.

Dat was het weer voor vandaag, tot de volgende keer!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s