Hij is nieuw, snel en helemaal perfect!

Standaard

Het gebeurd iedereen wel eens in een paar jaar tijd. Je mobiel heeft zijn beste tijd gehad en begint het te begeven. Hij loopt vast, je mist gesprekken, oproepen en je mobiel begint gewoon uit elkaar te vallen omdat hij nodig aan vervanging toe is. En dan ineens is daar het moment… Tijdens de tv reclame zie je ineens de leukste nieuwste mobiel voorbij komen die je graag wilt hebben. Je komt meteen in actie en gaat op onderzoek uit. Hoe duur is het? Waar kan ik het kopen? Wat voor extra’s zitten er op? Zoveel vragen, en gelukkig zijn we nu zover gekomen dat we hier op verschillende manieren achter kunnen komen.

Om ons heen wordt veel informatie verzonden naar elkaar. Een product wil altijd de aandacht van het publiek hebben, maar hoe trek je nou het beste de aandacht? Er zijn drie verschillende conceptvormen die hier veel mee te maken hebben. Deze drie conceptvormen zijn Multimediaal, Crossmediaal en Transmediaal. Hier ga ik vandaag het een en ander over vertellen.

Crossmediaal is een breed begrip, maar houdt in feite in dat er door middel van verschillende platformen een boodschap overgebracht kan worden. Elk medium vult de tekortkoming van het andere medium aan. Zo wordt de nieuwe mobiel geïntroduceerd op de televisie, maar kan dit medium niet meteen genoeg informatie geven aan het publiek. Daarom wordt er vaak verwezen naar een ander medium om deze tekortkoming te kunnen oplossen. Zo wordt er bijvoorbeeld voor een nieuwe mobiel verwezen naar de online winkel, zodat het publiek daar verder opzoek kan gaan naar de prijs, garantie, kleur en andere informatie.

Nadat je uiteindelijk een keuze hebt kunnen maken en een nieuwe mobiel hebt gekocht, download je misschien wel eens een spelletje. Zo heb je bijvoorbeeld het spel Minion rush . Je komt in een wereld terecht waar goed tegen het kwaad strijdt. Toevallig blijkt er van Minion rush ook een film te zijn met de naam Despicable me. Hier kom je dezelfde wereld binnen alleen komen er hier ook weer andere elementen bij. Deze conceptvorm noemen we Transmediaal. Ieder medium vertelt zijn eigen afgeronde verhaal, maar als je overstapt naar een ander medium, kom je toch weer andere dingen te weten.

Naast een leuk spelletje is het ook altijd wel leuk als je muziek kunt luisteren op je mobiel. Sommige mensen hebben genoeg ruimte op hun mobiel staan en downloaden een leuk nummer. Andere mensen downloaden Spotify en luisteren online ditzelfde nummer en weer andere mensen gebruiken Soundcloud omdat ze dit fijner vinden werken. Deze conceptvorm heet Multimediaal. Hetzelfde verhaal wordt over een ander medium verspreid. Het nummer blijft hetzelfde, maar je kunt zelf kiezen waar je dit wilt luisteren. Soms is er een kleine aanpassing voor nodig vanwege het medium, maar het nummer blijft precies hetzelfde.

De aandacht van het publiek kan dus door middel van verschillende manieren getrokken worden. Welke conceptvorm hiervoor het beste gebruikt kan worden hangt van de informatie af die op een bepaalde manier verspreidt moet worden.

Shiri Peters, CMD student

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s