Iconisch, symbolisch en indexicaal

Standaard

Dag luitjes,

Hierbij alweer mijn tweede blogpost. Deze post zal gaan over de begrippen iconisch, symbolisch en indexicaal. Deze drie contentrelaties hebben ook weer wat te maken met multi,cross en transmediaal uit mijn vorige blogpost. Met wat voorbeelden erbij zal alles duidelijker worden en zullen jullie luitjes het al snel beter begrijpen.

Laten we maar starten met de content relatie ‘iconisch‘. Ho! Wacht eens! Wat zijn contentrelaties eigenlijk of wat houdt het in? Contentrelaties gaat over hoe de inhoud van verschillende media zich tot elkaar verhoudt.  Zo, nu zijn jullie echt klaar voor de eerste contentrelatie ‘iconisch’. Als de contentrelatie iconisch is, is de overeenkomst de inhoud. Anders gezegd er is sprake van een iconische relatie wanneer content over verchillende kanalen een grote gelijkenis vertoond.Libelle als voorbeeld. Libelle is van oorsprong een damestijdschrift, maar heeft in de loop der jaren diverse merkextenties uitgegeven. Zo is er bijvoorbeeld een actieve website, maar er wordt ook jaarlijks een Libelle-evenement georganiseerd. De naam Libelle en haar huisstijl binden de media-uitingen aan elkaar zonder te oordelen of er inhoudelijk aantoonbare relaties aanwezig zijn.Daarom past ook een iconische content relatie bij multimediaal. Er worden meerdere kanalen gebruikt maar er wordt wel steeds dezelfde boodschap verteld.

De tweede content relatie die we gaan uitwerken is symbolisch. Deze relatie komt overeen met transmediaal. Bij symbolisch worden meerdere media gebruikt. Bij een symbolische contentrelatie voegt een middel iets extra’s toe, de waarde van het merk stijgt boven de individuele uitingen uit. Hierbij kun je denken aan branding. Bij branding is een merk herkenbaar door een gevoel, een waarde. Bijvoorbeeld het merk Pokémon. Er bestaat een animatieserie van, er zijn ruilkaarten van te koop en er zijn verschillende spelletjes van gemaakt. Je hebt hier niet het ene medium nodig om het andere te begrijpen, maar je weet dat het bij het merk Pokémon hoort. Een symbolische contentrelatie is dus transmediaal, omdat de verschillende media op zichzelf staan. 

Als laatst hebben wij indexicaal over. Een indexicale relatie is verwijzend. Het ene medium verwijst naar het andere medium. De media staan vaak niet op zichzelf en hebben elkaar nodig. Daarom is een indexicale contentrelatie crossmediaal. Bij een crossmediaal concept wordt altijd gedacht aan de mediumspecificiteit, datgene wat een medium onderscheidt van andere media. Zo kan een website beter interactief gebruikt worden dan andere media. Een voorbeeld hierbij is een reclamespotje op de televisie die naar een campagne op een website verwijst.

Ook kan een indexicale relatie transmediaal zijn in sommige gevallen, omdat bij transmediale concepten ook soms verwezen wordt naar andere media.

Ik hoop dat jullie hier weer wat van opgestoken hebben! Het was mij weer een eer! Doei

Dylan Collard

Bron: Basisboek crossmedia concepting

internet: http://theoriecrossmedia1301.wordpress.com/2013/10/14/contentrelaties-2/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s