Iconisch, Symbolisch of indexicaal?

Standaard

Vandaag is dan de tweede blogpost. Ik ga het vandaag hebben over contentrelaties.Er zijn drie content relaties die ik ga uitleggen. Ook verwijs ik even terug naar mijn vorige blogpost waar ik het had over multi,cross en transmediaal. Deze hebben ook te maken met contentrelaties. Ook geef ik een paar voorbeelden zodat alles duidelijker word. De drie contentrelaties waar ik over ga vertellen zijn; iconisch, indexicaal en symbolisch. Laten we maar snel beginnen!

Ik ga allereerst beginnen met wat zijn eigenlijk contentrelaties. Contentrelaties gaat over hoe de inhoud van verschillende media zich tot elkaar verhoudt. Laten we beginnen met Iconisch. Als de contentrelatie iconisch is, is de overeenkomst de inhoud. Ik heb hier een voorbeeld van. Iedereen kent wel de reclame van de hypotheker. De uitspraak ‘ jazeker de hypotheker’ hoor je op TV, radio en je ziet het op internet staan. Daarom past ook een iconische content relatie bij multimediaal. Er worden meerdere kanalen gebruikt maar er wordt wel steeds dezelfde boodschap verteld.

De tweede contentrelatie is indexicaal. Bij indexicaal wordt er verwezen naar een object. De kijkers worden onbewust gestimuleerd om dit product te kopen. Kijk bijvoorbeeld naar het programma Goede Tijden Slechte Tijden. Ze worden gesponsord door Haribo. Elke keer zie je dat iemand haribo snoepjes eet. De kijker wordt dan steeds geconfronteerd met de Haribo snoepjes. Het doel van het programma is niet om die snoepjes te verkopen. De content relatie tussen het programma en haribo snoepjes is dus indexicaal. Je kunt dan ook zeggen dat het crossmediaal is omdat de consument wordt verwezen naar iets anders.

De laatste contentrelatie is symbolisch. Deze relatie komt overeen met transmediaal. Bij symbolisch worden meerdere media gebruikt. Neem bijvoorbeeld Oprah. Oprah heeft haar eigen tv show. Maar ook een website en ook boeken. Zij gebruikt dus meerdere media. Als je naast de TV show ook de website gaat bekijken verrijk je je beleving.

Ik hoop dat alles duidelijk is!

See you next time!

Tess Luijckx

Bron: https://cursussen.sharepoint.hu.nl/FCJ/97/CMD/propedeuse/JDE-CROSSM.1V-09/Studie%20Materiaal/reader/Reader%202.2%20Crossmedia%20Theorie.pdf

Geef een reactie

