Marketing communicatie

Standaard

Tijd voor nummer 3! Dit keer vertel ik jullie iets over marketingcommunicatie. Marketingcommunicatie is de communicatie met de klant om kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. Dit heeft weer voordelen voor de marketingstrategie. Marketingcommunicatie is een breed begrip. Deze begrippen kunnen we onderverdelen in vijf doelen: naams- en merkbekendheid, merkenkennis, merkvoorkeur, koopintentie en merktrouw. Ja ja, een hele mond vol maar best te doen toch? Goed daar gaan we:

Naams -en merkbekendheid is een voordeel voor jouw product. Alleen al om het merk wordt een product vaak verkocht. Feit: wanneer een merk onbekend is kopen mensen het minder snel. Een voorbeeld? Coca Cola. Een bekend merk met zeer herkenbare reclame over de hele wereld. En het werkt, want hoe vaak hoor je mensen wel niet op een verjaardag zeggen: ‘Is dit de échte Cola, want die is echt het lekkerst.’ Eigenlijk gaat het erom dat mensen jou product kennen, of nog belangrijker; herkennen! Marketingcommunicatie kan daarbij helpen bijvoorbeeld door het gebruik van massamedia.

Belangrijk bij merkenkennis is de positie van jouw merk ten opzichten van een ander merk, je moet je product namelijk wel weten te onderscheiden van je concurrent. Een manier om dit te doen is door te stunten met de prijs/kwaliteit verhouding van je product. Maar daarbij geld wel: hoe bekender je merk; hoe meer aanspraak.

Misschien wil je er niet aan toegeven, maar ook jij hebt een bepaalde merkvoorkeur. Trek voor de grap eens je kledingkast open en kijk wat er allemaal hangt. Wedde dat er meer kledingstukken van hetzelfde merk zijn! Ook ik heb er last van. Zo heb ik vorig jaar een paar Shabbies aangeschaft, en geloof me het is net alsof je op een wolk loopt. Maar goed, dat ter zijde. Er is nu heel wat voor nodig om mij te overtuigen over te stappen naar een ander merk. Terwijl ik ergens heel diep van binnen natuurlijk best wel weet dat er meer fijne schoenenmerken zijn.

Je product kan dus nog zo goed zijn, maar je merk is net zo belangrijk. Zonder goede naamsbekendheid wordt het ontzettend moeilijk om je doelstelling te halen. Mensen kijken echt op een andere manier naar producten met merkbekendheid want ze hebben erover gehoord, of het bijvoorbeeld op TV voorbij zien komen.

Tot de volgende keer maar weer! 🙂

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s