Opkomst van Social Media.

Standaard

Hallo iedereen! Deze week ga ik jullie overtuigen dat de opkomst van social-media wel degelijk invloed heeft gehad op de marketingcommunicatie.

Voordat we het dynamische web hadden (Web 2.0) hadden we het statische web. (Web 1.0)
Op dit web was alleen enkelzijdig verkeer van data mogelijk. Hierdoor bestond het fenomeen social-media eigenlijk nog helemaal niet. Pas met de komst van het dynamische web begonnen langzaam maar hand de eerste sociale netwerking sites op te komen, met als eerste Six Degrees in 1997.
Tien jaar later kwamen de eerste grote sites op. Sites zoals Facebook, Twitter en Instagram werden razend populair door de groeiende behoefte om in contact te zijn d.m.v. mobiele telefoons.

Voor de komst van social-media moesten bedrijven hun boodschappen veelal over media verspreiden waar geen interactie mogelijk was tussen het bedrijf en de potentiele klanten. Hierdoor konden ze dus niet gemakkelijk feedback krijgen, en was een fenomeen als co-creatie eigenlijk ver te zoeken.
Toen er eenmaal social-media op gang kwam veranderde de marketingcommunicatie compleet. Vroeger moest je als bedrijf maar hopen dat je reclame aansloeg met het publiek. Tegenwoordig kun je als bedrijf veel makkelijker inspelen op je klanten. Aangezien je de klant nu door social-media direct kan bereiken. Ook kan de klant direct feedback of commentaar geven op je producten. Denk bijvoorbeeld eens aan Nike die een foto van hun nieuwe schoenen lijn op hun Facebook pagina zet. Vroeger als ze diezelfde foto in een tijdschrift zette was de stap die een klant moest nemen om hun mening te geven veel groter. Ze moesten bijvoorbeeld een brief schrijven, een email sturen of naar het bedrijf bellen. De drempel tot actie lag te hoog om er werk van te maken.
Maar als iemand diezelfde foto op Facebook voorbij ziet komen kan men er binnen een paar seconden een reactie op geven. Hiermee kan Nike pijlen of de schoen wel of niet goed gaat verkopen nog voor dat ze de productie in gaan. Klanten kunnen dus mee denken over productontwikkeling.

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen overtuigen dat de opkomst van social-media wel degelijk invloed heeft gehad op de marketingcommunicatie.

Thomas Wagteveld

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s