Social media en hun rol in marketingcommunicatie

Standaard

Bij deze schrijf ik mijn eerste blog post over de invloed van social media op marketing communicatie. Wat is marketingcommunicatie nou? Marketingcommunicatie gaat over hoe er gecommuniceerd word vanuit de organisatie met de markt om zo de verkoop van producten of diensten te bevorderen. En wat is social media? Social media is een verzamelterm voor een online platform waar de gebruiker doormiddel van content interactief bezig is tussen de gebruikers (content maken, lezen, liken en delen). Denk hierbij aan Facebook, Twitter, Linkedin etc.

Wat is nou de invloed van social media op marketing communicatie?

Binnen het vakgebied marketing zijn toepassingen van social media inmiddels niet meer weg te denken. Social media worden steeds vaker ingezet. De interactie met klanten is enorm toegenomen door de nieuwe media, met name het omgaan met de reacties van klanten. De klant is steeds meer centraal komen te staan en heeft hiermee veel meer invloed op de content. Het gaat dus om participeren. Het is van belang zelf ook actief zichtbaar te zijn in de wereld van social media.

Over het algemeen geldt dat mensen zich identificeren met organisaties die dichtbij hen staan, waarmee zij zich kunnen identificeren. Om dit te bereiken moet de boodschap duidelijk zijn. Verder moeten de sociale media een belangrijk onderdeel zijn van de marketingactiviteiten. Ook kan social media voor innovatie zorgen, klanten kunnen helpen met het ontwikkelen van nieuwe producten. Tevens dient social media marketing uitgevoerd te worden binnen verschillende kanalen. Ook geldt dat social media niet altijd positief kan uitpakken, er zijn ook andere mogelijkheden die beter uitpakken daarvoor.

Social media marketing is op dit moment een populaire marketing techniek door de opkomst van het internet en ook de smartphones. Veel bedrijven maken daardoor de fout het in te zetten omdat ze er veel van in het nieuws horen of andere bedrijven zien doen. Het is belangrijk om te weten dat het een middel is en geen doel. Het moet dus alleen ingezet worden als het bedrijf en de markt hiervoor geschikt zijn. Het gebruik van social media kan leiden tot loyaliteit, klanttevredenheid en merkvoorkeur.

Social media is dus een handig middel, maar je moet wel goed weten wat je ermee gaat doen. Je kan dus snel mensen bereiken als organisatie en invloed hebben op de consument. Dat is nou net wat je wilt!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s