Blogpost 2 (Opdracht les 2.2)

Standaard

Jippie de pippie, weer een blogpost! Wat gaan we vandaag leren?

Er zijn drie contentrelaties namelijk iconisch, indexicaal en symbolisch. Bij een iconische contentrelatie is de content overwegend overeenkomstig, bij een indexicale contentrelatie verwijzend en bij een symbolische relatie verwijzen verschillende media niet alleen naar elkaar maar ze dragen ook bij aan waarde die uistijgt boven de individuele uitingen. De vraag die ik in deze blogpost ga behandelen gaat als volgt: Welke contentrelatie hoort bij welke crossmediale conceptvorm?

De vraag ‘Welke contentrelatie hoort bij welke crossmediale conceptvorm?’ is vrij makkelijk te beantwoorden omdat elke crossmediale conceptvorm wel één of meerdere kenmerken heeft die overeenkomen met een content relatie.

De iconische contentrelatie hoort bij de conceptvorm multimedia omdat wij met multimediaal bedoelen dat dezelfde content op verschillende platformen beschikbaar is of staat en dus overeenkomstig is. Deze conceptvorm hoort dus bij de iconische content relatie omdat die ook overwegend overeenkomstig is.

 

De indexicale content relatie is overwegend verwijzend en hoort dus bij de crossmediale conceptvorm omdat daar sprake van is als platformen elkaar aanvullen, zoals een filmposter met de url van de website.

 

Tenslotte hoort de symbolische content relatie waarbij het dus meer om het gedachtengoed van de individu gaat bij transmedia omdat hiermee bedoelt wordt dat een hoofdthema/concept in steeds andere specifieke verhalen op verschillende platformen staat .

Dus dat was dat. Nu, om het wat gemakkelijker te maken de drie verschillende content relaties te onthouden, zal ik bij elke relatie een voorbeeld geven. Hier komen ze dan…

 

Een voorbeeld van een iconische contentrelatie is bijvoorbeeld de televisie commercial van ‘Van A naar Beter’ omdat de audio van de reclame ook af en toe op de radio wordt afgespeeld.

 

Dit voorbeeld past toevallig ook goed bij een indexicale relatie omdat in de televisie commercial van  ‘Van A naar Beter’ de acteur (en daarmee het bedrijf erachter) verwijzen naar hun site ,www.vananaarbeter.nl.

 

Een voorbeeld van een symbolische content relatie is bijvoorbeeld de welbekende Milka chocolade reclames. Het gaat er niet meer om dat het om lekkere chocolade repen gaat maar om werking die de smaak zogenaamd op heeft. Het geeft je net dat extra steuntje in de rug, je wordt er teder van. (Zie http://www.milka.nl/het-merk/reclames)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s