Content relaties

Standaard

We gaan verder op mijn eerder geschreven blog over crossmediale conceptvormen. Naast crossmediale conceptvormen hebben we ook content relaties. Wat dat precies inhoudt en wat voor een ‘relatie’ het heeft met crossmediale conceptvormen ga ik je vertellen.

Als we kijken naar de relatie tussen de inhoud (content) en de media, noemen we dat content relatie. Er wordt dan gekeken naar hoe het wordt gecommuniceerd naar de consument. Aan deze content relaties kan je conceptvormen koppelen, omdat ze veel op elkaar lijken. Maar wat is dan de vergelijking? Welke content relatie hoort bij welke conceptvorm?

Iconisch
In mijn vorige blog vertelde ik je wat Multimediaal betekent: dezelfde boodschap in meerdere media verspreiden. De content relatie die daar veel op lijkt is iconisch. Een iconische relatie houdt in dat content over verschillende kanalen een grote gelijkenis vertoont. Een voorbeeld hiervan is Kruitvat. Als Kruitvat zich promoot via een reclame op de tv, radio en een banner op een internet pagina, wordt hier gebruik gemaakt van een herkenbaar geluid. Een geluid dat zo bekend is, dat als je het voorbij hoort komen je weet dat het bij Kruitvat hoort. Er wordt dus gebruikt gemaakt van verschillende media, maar de content is vergelijkbaar met elkaar.

Indexicaal
Een Indexicale content relatie houdt in dat het ene medium naar het andere medium verwijst. Zo vullen ze elkaar aan, wat lijkt op de conceptvorm crossmediaal. Een voorbeeld hiervan is Ziggo. In de reclame van Ziggo verwijzen ze naar hun app voor je mobiel of tablet en de website, die allen meer informatie geven over het energieverbruik. De reclame geeft een deel van de informatie, waarin duidelijk wordt dat je als klant van hun kan bezuinigen. Om de informatie compleet te krijgen, moet je de app downloaden of op de website kijken om te weten hoe en hoeveel je als klant kan bezuinigen.

Symbolisch
De symbolische content relatie lijkt veel op de conceptvorm transmediaal. Verschillende media uitingen hebben elkaar niet nodig, maar een combinatie hiervan voegt iets toe aan de totaalbeleving. Een goed voorbeeld hiervan is Harry Potter. Er is een hele boeken-, film- en gamereeks van. Als je de boeken van Harry Potter gelezen hebt, heb je een mooi afgerond verhaal. Als je daarna de game gaat spelen, verrijkt dit je verhaal. Je hebt de game niet nodig om het verhaal af te maken, maar het voegt wel wat toe aan de totaalbeleving.

Lexanne Sluijter

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s