Hmmm… heb jij ook zo’n zin in een IJJJJSKOUDE Coca Cola? Ahhhhh

Standaard

Een hééle goeie dag, allen tezamen. Nummero 3! Ik ga het in deze blog hebben over marketingcommunicatie. Marketingcommunicatie is een erg breed begrip. Marketingcommunicatie is alles wat een bedrijf naar de klant communiceert om hun doel te bereiken en dat heeft voordelen voor de marketingstrategie van het bedrijf. Het begrip is zelf nog eens onder te verdelen in vijf doelen: naams- en merkbekendheid, merkkennis, merkvoorkeur, koopintentie en merktrouw. Een hoop informatie voor in een intro, niet? Maar ik zal alles nog eens rustig uitleggen.

De stelling die ik in deze blog ga betogen is: Social Media is een goede uitkomst voor de marketingcommunicatie van een bedrijf.

De naams- en merkbekendheid, merkkennis, merkvoorkeur, koopintentie en merktrouw zijn vijf doelen die voor een bedrijf erg belangrijk zijn. Als niemand ooit van het merk gehoord heeft, heeft het bedrijf er simpelweg niets aan. Een gouden voorbeeld is Coca Cola. Bijna iedereen in Nederland kent Coca Cola, je ziet het overal verschijnen: grote billboards langs de weg, reclame op Spotify, en zelfs een soapacteur die lustopwekkend zijn blikje Coca Cola wegdrinkt. Als je mensen vraagt waar ze als eerste aan denken bij het woord ‘dorst’, zal Coca Cola een vaak genoemde merknaam zijn. Social Media wordt vaak gebruikt voor deze vijf doelen van de marketingstrategie van een bedrijf. Het tweede doel is merkkennis. Het is belangrijk dat de consument kennis heeft van het merk: Wat is Coca Cola? Wat is de boodschap die het merk Coca Cola wil overbrengen?

Effecten van een multimediastrategie zijn: een groter bereikeffect, een herhalingseffect, een complementair effect en voorwaartse en achterwaartse overdrachtseffecten. Dat houdt in dat ze met social media meer mensen bereiken, mensen vaker de merknaam voorbij zien komen, ze via social media meer kunnen dan simpelweg met tv-raclame en mensen vaker aan het merk denken wanneer ze iets herkenbaars van het merk tegenkomen. Positief dus! Aan de andere kant: Als een bedrijf een slechte naam heeft en mensen zien het merk vaak voorbij komen op social media, zal er bij de consument meer afkeer tegen het merk ontstaan en zal de multimediastrategie negatief uitpakken. Toch kan een bedrijf een slecht imago door middel van social media omdraaien naar iets positiefs. Bijvoorbeeld door spijt te betuigen of duidelijk te maken dat ze als bedrijf een nieuwe weg willen inslaan. Ik ben het dus eens met de stelling.

Dikke doei.

Carl Boelens
Student Communication & Multimedia Design

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s