Marketing communicatie

Standaard

We zien dat er in de laatste jaren veel veranderd is in de wereld als het gaat om communicatie tussen producenten en consumenten. Waar je vroeger als consument niet veel op kon reageren, is nu heel anders. De vraag hierbij is, wat is de beste manier om te communiceren tussen de producent en de consument?

Sinds de komst van internet en vooral door social media, zoals Facebook en Twitter, is het makkelijker voor producenten (de zender) om met de consument (de ontvanger) te communiceren. Maar hierdoor kan de consument ook beter reageren op de producent. De producent krijgt op deze manier direct feedback van de consument. Dit heet many-to-many communicatie. De producent en consument zijn dus dankzij de komst van social media met elkaar gaan communiceren.

Vroeger werd voor marketingcommunicatie vooral gebruik gemaakt van televisie, radio, print, en evenementen om hun boodschap over te brengen. Dan wordt er dus gebruik gemaakt van een one-to-many communicatie. One-to-many betekent dat de zender (one) hun boodschap naar meerdere ontvangers (many) stuurt. De ontvangers van de boodschap kunnen ook niet reageren op de zender.

Mond-tot-mond reclame was een erg belangrijke manier van communicatie en dat is het nu nog steeds. Het is ontstaan doordat consumenten hun tevredenheid over een product of dienst aan elkaar vertellen. De communicatie is veel kleiner, one-to-one communicatie, maar wel vanuit twee richtingen. De consument kan hier wel reageren op de zender.

Social media zorgt er voor dat mensen constant op de hoogte blijven van nieuwe aanbiedingen en acties. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om onder social media uit te komen.
Is social media daarom ook een goede manier om te communiceren tussen de producent en de consument? Ik vind social media een hele goede plek voor de communicatie tussen de producent en de consument. Hierbij komt de marketing communicatie many-to-many goed van pas
.Hierdoor kan de producent de consument bij hun product of dienst betrekken. En de consument kan reactie geven op het product of dienst van de producent.

Lexanne Sluijter

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s