Marketing-communicatie

Standaard

Ja, daar zijn we weer. Vandaag met het onderwerp marketing-communicatie. Marketing-communicatie is eigenlijk wat bedrijven allemaal doen om zoveel mogelijk diensten of producten te verkopen. De afgelopen paar jaren is er alleen veel in veranderd. Social media kwam namelijk om de hoek kijken. Welke rol de social media in de marketing-communicatie heeft gekregen en hoe het nou allemaal zit lezen jullie in deze blog.

Eerst maar eens een beetje theorie. Één van de bekendere marketing strategieën is de 4P’s. Dit staat voor Prijs, Product, Plaats en Promotie, maar tegenwoordig is er nog een vijfde P bij: personeel. Maar tegenwoordig komen ook de 4C’s veel vaker voor. Dit staat voor Customer solution, Convenience, Cost to consumer en Communication. Bij de 4C’s worden de consumenten meer betrokken. Ook missie en visie zijn erg belangrijk. Missie is wat er tot nu toe is en visie is wat er in de toekomst moet gebeuren. Het doel van marketing-communicatie is het creëren van meer naams- en merkbekendheid, merkkennis, merkvoorkeur, koopintentie en merktrouwheid. Nu gaan we weer even terug naar de social media.

Sinds een paar jaar is de social media dus om de hoek komen kijken. Social media veranderde de hele marketing-communicatie. De klant kon vanaf de opkomst van de social media namelijk feedback geven aan de producenten. Met deze grote verandering ontstond crossmedia. De klanten konden dus feedback gaan geven waardoor de producten hun producten of diensten beter aan de wensen van de klanten konden laten voldoen. Maar wat voor een invloed had de opkomst van de social media nog meer?

Social media zorgde er ook voor dat consumenten en producten makkelijker met elkaar kunnen communiceren als het gaat om klachten. De consument kon de producent makkelijker bereiken waardoor de producent beter de feedback kon opnemen. Mond-tot-mond reclame werd aan de ene kant versterkt door social media omdat de consumenten de reacties van elkaar konden lezen en er in het ‘echt’ ook meer over gingen praten. Aan de andere kant konden mensen door social media online zien wat men van het product of de dienst vond, hierdoor was mond-tot-mond reclame minder nodig, ‘je leest online wel wat iedereen ervan vindt’. De consument en de producent staan sinds de opkomst van social media dus dichter bij elkaar.

Dat was wel weer genoeg voor vandaag,


Bronnen:

  • Reader Les 3.1 Introductie marketing-communicatie, https://cursussen.sharepoint.hu.nl/FCJ/97/CMD/propedeuse/JDE-CROSSM.1V-09/Studie%20Materiaal/reader/Reader%203.1%20Crossmedia%20Theorie.pdf
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s