Marketingcommunicatie

Standaard

In deze blog ga ik wat uitleggen over marketingcommunicatie,

Een merk wil naamsbekendheid krijgen bij mensen, mensen moeten op zijn minst je producten of diensten kennen anders gaan ze deze niet kopen. Ook willen ze dat jij wat merkkennis hebt want je moet natuurlijk wel weten wat je aan het merk hebt wanneer je het koopt, want ook als dit niet duidelijk is zal je het hoogstwaarschijnlijk simpelweg niet kopen.
Uiteindelijk wil het merk dat jij een voorkeur krijgt voor hun merk waardoor je een koopintentie hebt en dat je ook merktrouw blijft en niet zal overstappen op een ander merk. Daarnaast kan je interactie hebben met je publiek, voordat social media bestond was dit praktisch onmogelijk.

Waarom is social media zo’n enorme uitkomst binnen marketingcommunicatie?
Er zijn veel mensen die social media gebruiken, jong, oud, sportief, lui, iedereen heeft tegenwoordig wel social media. Een bedrijf kan social media hierdoor inzetten om een groter publiek te bereiken. En niet alleen dat, wanneer hun publiek bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Instagram gebruikt, en zij maken zelf ook gebruik van al deze social media, dan krijg je een herhalingseffect. Hun publiek ziet de reclame of actie op alle vormen van deze social media langskomen waardoor ze het genoemde product of de genoemde dienst beter onthouden. Bedrijven kunnen ook reclame gaan maken via social media, bijvoorbeeld een nog wat onbekende buurt Spar. Deze maakt een actie op Facebook waarbij je de pagina moet ‘liken’ en het bericht moet ‘delen’ waardoor het bericht van de Spar ook bij de Facebook-vrienden van deze persoon verschijnen, dit werkt dus goed voor de bereikbaarheid. Uiteindelijk geven ze de winnaar een minuut gratis winkelen maar hierdoor krijgen ze wel naamsbekendheid.

Wanneer er een incident gebeurd binnen een bedrijf en er over een schande gesproken word, is social media misschien een mindere uitkomst. Mensen zullen massaal gaan praten over deze schande en dat zet het bedrijf in een slecht daglicht.
Maar kunnen we dit niet omdraaien naar iets positiefs? Een bedrijf kan ook makkelijk hun kijk op het verhaal hierover en eventueel hun spijt verspreiden via deze social media. Voordat social media bestond was dit een stuk lastiger.

Als jij straks je eigen bedrijfje zou opstarten hoe zou je dan gebruik maken van social media?

Marjan Tjaarda – CMD student aan de HU

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s