McDonald’s

Standaard

Daar ben ik weer, met alweer de tweede blog! Ik heb jullie de vorige keer drie belangrijke conceptvormen uitgelegd. Weten jullie ze nog? Het waren de begrippen Multimediaal, Crossmediaal en Transmediaal. Vandaag ga ik jullie nog een aantal nieuwe begrippen leren die hier ook weer mee te maken hebben. Super leuk natuurlijk, dus we beginnen maar meteen.

Een content relatie is de relatie tussen de inhoud en media. In totaal zijn er drie content relaties, namelijk Iconisch, Indexicaal en Symbolisch.

Een Iconische content relatie past perfect bij de Multimediale conceptvorm. Met iconisch bedoelen we dat producten dezelfde inhoud hebben. Je kunt ze met elkaar vergelijken, maar ze komen grotendeels met elkaar overeen. Zo heb je bijvoorbeeld in een supermarkt lekkere pasta pennen liggen. Maar kies je voor het huismerk, of kies je voor een wat duurdere zak van het merk Grand’ Italia? Uiteindelijk blijft er hetzelfde in zitten. Het is alleen anders verpakt. In beide zakken zit pasta, maar het is verpakt door een ander merk.

En zo komen we aan bij de Indexicale content relatie. Deze relatie hoort bij de conceptvorm Crossmedia. Hierbij word je door verwezen naar het product. Zo rijdt iedereen wel eens op de snelweg. Rond etenstijd begint je maag te knorren en zie je vast wel eens een gele ‘M’ langs de weg op een paal staan. Je herkent de gele M, want die hoort natuurlijk bij de McDonald’s. Dankzij het bord weet je dat er een McDonald’s in de buurt moet zitten, dus neem je de eerste afslag. De paal met het bord verwees je dus door naar het fastfood restaurant.

En dan zijn we nu alweer bij de laatste content relatie aangekomen. Dit is natuurlijk de symbolische content relatie en die past bij de Transmediale conceptvorm. Hier heb ik ook wel een mooi voorbeeld bij voor de mannen. Een lekkere deodorant van Axe, die uiteindelijk engelen naar beneden laat vallen door de onweerstaanbare geur. De vrouwen vallen er allemaal voor. Maar waarom is Axe nou zoveel beter en lekkerder dan een simpele deodorant van Nivea? Naamsbekendheid speelt hierin een grote rol. Een merk krijgt door middel van reclame een bepaalde waarde die de mensen erg belangrijk vinden. Het product is uiteindelijk media overstijgend geworden. Het gevoel dat het product geeft is nu een belangrijke prioriteit geworden en daar laten mensen zich deels door leiden.

Nu al klaar? Ja zeker. Hopelijk hebben jullie hier weer iets van opgestoken. Lekker blijven oefenen met de begrippen en dan zijn jullie straks allemaal net zo enthousiast als dat ik ben. Ik zie jullie bij mijn volgende blog!

Shiri Peters, CMD student

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s