Mode en Trends

Standaard

Yes, een onderwerp dat ik wat beter begrijp!
Deze blog gaat over trends, hypes en rages

Trends
Laten we beginnen met trends, letterlijk vertaald is het de evenwichtige groei van de verandering. Maar dan? Mensen denken bij trends gelijk aan mode, dat klopt ook wel want in de mode zie je elk seizoen wel weer andere trends. Afgelopen seizoen was bijvoorbeeld alles mogelijk, bloesjes met de gekste prints gecombineerd met de meest felgekleurde schoenen. Komende seizoen belooft wat meer back to basic te worden als we de voorspellingen mogen geloven. Dit zijn inderdaad trends, maar je ziet het ook in andere dingen als mode, bijvoorbeeld emancipatie of duurzaamheid.

Hype
Je hebt ook hypes, in tegenstelling tot trends is een hype van korte duur. Bij een hype hebben mensen een gedeelde belangstelling of bezigheid die bovenmatig in de media is geweest waardoor belangrijker lijkt dan het eigenlijk is.

Rage
Een rage heeft eigenlijk maar een klein verschil vergeleken met een hype. Een hype heeft overmatige media aandacht gehad zoals hierboven is genoemd. Een rage is mateloos populair geworden zonder enige media aandacht. Zo heb je momenteel bijvoorbeeld de ‘loombandjes’ (die kleine elastiekjes waar mensen de gekste dingen van maken). Deze zijn redelijk uit het niks ineens populair geworden zonder echt in de media te zijn geweest, een rage dus.

Wat vind ik trendy en iets van nu?
Zoals ik zei is alles met met een drukke print wel iets van nu,
zo zie je bijvoorbeeld veel mensen met galaxy prints. Eigenlijk is het hele ‘hipster’ gebeuren wel een aardige rage. Mannen laten hun baard staan (vind ik niet verkeerd!) en je ziet mensen met sjaaltjes om hun hoofd genoopt of een opvallende pet. Ook loopt iedereen ineens in tuinbroeken en naveltruitjes, lekker retro dus.
Ik zelf? Als ik een rage leuk vind doe ik er wel eens aan mee, maar ik trek vooral lekker aan wat ik zelf mooi vind. Al denk ik dat je automatisch wel een beetje mee doet omdat de kledingcollecties in winkels is aangepast op de mode en dus ook op rages en trends. Wat is volgens jou de trend van dit moment? En doe je hier zelf ook aan mee?

Marjan Tjaarda – CMD student aan de HU.

Geef een reactie

