Social Media

Standaard

*Pling* “Wat doe je vanavond?”
*Pling* “Ik moet een blogpost schrijven over marketingcommunicatie en Social Media!”

Een paar jaar geleden moest je nog naar iemand bellen of een sms-je sturen om dit te weten te komen, maar tegenwoordig kun je dit binnen een fractie van een seconde sturen via Whatsapp! De marketingcommunicatie is de laatste jaren sterk veranderd door het gebruik Social Media. Er is een nieuwe manier van communiceren ontstaan. Hoe zit dit dan op marketing gebied? Wat is er zoal veranderd? Dat ga ik je in deze blogpost uitleggen.

Vroeger werd er voornamelijk gebruik gemaakt van one-to-many communicatie, dit houdt in dat één (one) zender het bericht naar meerdere (many) ontvangers stuurt, deze ontvangers kunnen niet reageren op de content en is het dus ook lastiger te achterhalen of de boodschap is begrepen. Sinds de komst van web 2.0* is term de many-to-many geboren. Dit betekent dat zender en de ontvanger kunnen communiceren met elkaar, dit gaat via Social Media, denk hierbij bijvoorbeeld aan Twitter, Instagram en Facebook. Met het hele Social Media gebeuren, staat de consument centraal en kan een bedrijf veel beter inschatten wat klant nodig heeft, omdat dit heel makkelijk te achterhalen valt.

Ik zie dan ook Social Media als een groot pluspunt, zoals ik hierboven ook al deels aangaf, de consument krijgt een belangrijke rol in de marketingcommunicatie. Er kan veel gemakkelijker ingespeeld worden op de behoefte van de consument, omdat deze naar zijn of haar mening en interesses gevraagd kan worden, of dat de consument deze zelf al deelt.

Uiteraard kent Social Media ook haar nadelen. De consument kan bijvoorbeeld ook negatieve recencies over een product of dienst plaatsen en in een veel gevallen kan dit zelfs anoniem, dus dan is het helemaal gemakkelijk voor de klant.

Toch vind ik de voordelen vele malen sterker en blijf ik er bij dat Social Media een prachtige uitvinding is.

Ik ben benieuwd waar we over 5 jaar mee bezig zijn wat betreft Social Media, wat denken jullie?
* Web 2.0 is een verzamelnaam voor een aantal technieken, dat er voor zorgt, dat het geen eenrichtingsverkeer meer op het internet is. Maar dat het delen van kennis, het in contact komen met anderen centraal staan.

Bronnen:
Basisboek Crossmedia Concepting / begrippenlijst
Reader 3.1

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s