Theory Crossmedia Blogpost 1 Carl Boelens

Standaard

In de afgelopen Theory Crossmedia-les hebben we het gehad over crossmediale conceptvormen. Dit zijn conceptvormen waarbij meerdere media aanwezig zijn en op de een of andere manier met elkaar gekoppeld zijn. Als je een crossmediaal concept hebt, kun je dus gebruik maken van een van de verschillende crossmediale conceptvormen. Deze zijn: multimediaal, crossmediaal en transmediaal. Bij een multimediaal concept wordt exact dezelfde boodschap over meerdere media verspreid, bij een crossmediaal concept vullen meerdere media elkaars boodschap aan, versterken elkaar en verwijzen naar elkaar, bijvoorbeeld met behulp van QR-codes en/of URL’s. Bij een transmediaal concept worden verschillende boodschappen verspreid over meerdere media. Deze boodschappen hebben wel dezelfde kern, maar allemaal een onafhankelijk begin, middenstuk en einde. Maar hoe zie je deze conceptvormen eigenlijk in de praktijk? Ik zal een aantal voorbeelden geven:

Multimediaal
Een duidelijk voorbeeld van een multimediaal concept in de praktijk is de Volkskrant. Zij verspreiden al jaren nieuws op papier: de krant. Maar sinds een paar jaar kun je de Volkskrant ook online lezen. Zij hebben ingespeeld op de behoeften van de consument: ze merkten dat veel van hun lezers het meenemen van een krant wat onhandig vonden, dus bedachten ze daar wat op: de online krant. Deze kun je gemakkelijk downloaden op je laptop, tablet of smartphone, zodat je geen onhandige krant hoeft mee te nemen. De informatie die in de online krant staat is exact hetzelfde als de informatie in hun papieren versie. Er is hier dus duidelijk spraken van een multimediaal concept, omdat de verschillende media elkaar niet aanvullen, versterken of naar elkaar verwijzen.

Crossmediaal
Een crossmediaal concept kom je vandaag de dag ongetwijfeld van alle crossmediale conceptvormen in de praktijk het meest tegen. Een voorbeeld van deze conceptvorm is Goeden Tijden, Slechte Tijden. Goeden Tijden, Slechte Tijden is een van de langst lopende soapseries op de Nederlandse televisie. De soap kun je alleen volgen op tv, maar er is ook een GTST-website, een GTST-app, een GTST-quizz en zelfs een GTST-bordspel. Als je naar GTST kijkt, zal opvallen dat tussen de reclames door nog weleens verwezen wordt naar een van deze overige media. Op de website en app wordt aanvullende informatie gegeven en ook weer terugverwezen naar de andere media.

Transmediaal
Een transmediaal concept kom je vooral vaak tegen bij films en tv-series, maar is te gelijker tijd ook het moeilijkst te onderscheiden van een crossmediaal concept. Ook hierbij kan ik het Goeden Tijden, Slechte Tijden voorbeeld geven. Als je naar de GTST-quizz en het GTST-bordspel kijkt, zie je dat het geen aanvullende informatie is, maar meer een boodschap op zichzelf. De quizz en het bordspel hebben dezelfde kern als de soapserie op tv, namelijk dat het over Goede Tijden, Slechte Tijden gaat, maar staan toch totaal los van de verhaallijn die in de soapserie op tv wordt gehanteerd.

Dit is wat de crossmediale conceptvormen inhouden. Hopelijk heb ik het goed verwoord en heb je er wat aan!

Carl Boelens,
Student Communication & Multimedia Design

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s