Socialmedia en de rol in marketingcommunicatie blogpost 3

Standaard

Dag luitjes,

Mijn derde blogpost alweer zal gaan over marketingcommunicatie. Wat betekend marketingcommunicatie eigenlijk? Marketingcommunicatie is de communicatie met de klanten om de kennis en het gedrag te beïnvloeden ten gunste van de marketing strategie. Marketing communicatie maakte veel gebruik van tv, radio, print, evenementen en mond op mond reclame. Bij mond op mond reclame kun je niet veel mensen bereiken. Het is voor de meeste mensen veel interessanter om beelden te zien. Hiervoor werd de tv gebruikt. Hiermee kunnen ook meer mensen bereikt worden.

Het belangrijkste onderdeel van marketingcommunicatie is de marketingmix. De marketingmis bestaat uit de 5 P’s:

Product Het fysieke product, inclusief verpakking, service, garantie, exclusiviteit, prestige en kwaliteit.
Plaats (distributie), transport, opslag, distributiekanaal en informatie.
Prijs De prijs van het product.
Promotie Welke communicatie-instrumenten worden er gekozen om de doelgroep te bereiken. Reclame, public relations, sales promotion enzovoort. Dit wordt ook wel gezien als de aanzet tot het communicatieplan.
Personeel De inzet van medewerkers, ofwel de kwaliteit van dienstverlening. Het algemene personeelbeleid. Deze P is later aan de marketingmix toegevoegd.

Mijn stelling is dat Socialmedia een positief effect heeft op de marketing communicatie.

Ten eerst met de komst van social media ontstond er een nieuwe manier van communiceren. De consument kon terug praten. Er was geen sprake meer van one to many communicatie. Door deze verandering ontstond crossmedia. De consument speelt een grotere rol bij de marketing communicatie.

Ten tweede via social media kunnen er ook klachten ingediend worden. Er zijn verschillende online helpdesks zoals twitter, facebook en de mail. Mensen vinden het soms niet fijn om te moeten bellen, maar via social media durven ze veel sneller hun mening te geven. Bedrijven kunnen op deze manier zorgen dat het bedrijf verbeterd.

Al met al blijkt dat social media een grote invloed heeft gehad op de marketingcommunicatie. Producten kunnen makkelijk online bekeken worden en klachten worden sneller ingediend, waardoor het bedrijf zichzelf kan verbeteren. Dit is voor bedrijven positief. Tegenwoordig kunnen bedrijven niet meer zonder social media.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s