Flippo’s, knikkers en hoelahoepen!

Standaard

Hoi allemaal!
Vandaag ga ik bloggen over trends, rages en hypes. Iedereen kent het wel en heeft er vast weleens aan meegedaan! Want zeg nou zelf, jij had toch vroeger ook wel flippo’s of knikkers, of deed je mee met het jumpen op muziek? Dit zijn al een aantal voorbeelden, maar wat onderscheidt ze van elkaar? Dat lees je hieronder.

Ik begin met de trend, deze heeft de langste levensduur van de drie bovengenoemde. Als je de letterlijke vertaling uit de Van Dale erbij pakt staat er: ontwikkelingslijn, neiging, richting. Een trend begint eigenlijk altijd als hype, maar het is altijd maar de vraag of deze op lange termijn door gaat zetten naar een trend.Een voorbeeld van een trend is skinny jeans, deze begon eerst op de catwalk en in de modebladen. Vervolgens droegen een aantal mensen deze broek en nu uiteindelijk een heel aantal jaren, kun je spreken van een trend. Want een trend is eigenlijk een rage of hype geweest en is als ware blijven hangen, een trend kan bij wijze van 20 jaar of nog veel langer duren.

Dan is de tweede van het stel aan de beurt, de rage.
Wat is precies een rage? Een rage lijkt eigenlijk verdacht veel op de hype, maar het verschil hierin zit het hem in dat deze vrijwel geen media-aandacht heeft gehad. Wel is het zo dat de rage net als de hype, van korte duur is. Een leuk voorbeeldje van een rage is de hoelahoep. Bijna iedereen heeft er vroeger wel eentje gehad, waarschijnlijk staat deze op zolder met een dikke laag stof erop, en een tijdje later werd het weer hip en happening. En nu staat hij weer op het zolder te verstoffen, maar waarschijnlijk mag je deze over een jaar weer op gaan poetsen.

Als laatste ga ik de hype uitleggen. Een hype is eigenlijk een verschijnsel dat heel veel media aandacht krijgt in korte tijd. Het woord hype komt van het Griekse woord hyper, wat staat voor boven. Dit slaat weer terug op de het boven genoemd veel aandacht krijgt, waardoor het lijkt alsof het belangrijker is dan dat het daadwerkelijk is. Een hype heeft vaak een betrekking op een reclame-verschijnsel, denk bijvoorbeeld aan de loombandjes, deze vliegen nu als warme broodjes over de toonbank en over een paar weken is iedereen er weer klaar mee.

Weet jij nog een paar leuke voorbeelden van een rage of hype?

Bronnen:

http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/verschil-tussen-rage-hype.319175

http://www.frankwatching.com/archive/2010/11/09/hype-of-trend/

http://vandale.nl/opzoeken?pattern=trend&lang=nn#.VB1yAkszn_E

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s