Blogpost 3: Bedrijven <3 social media

Standaard

Een product aanprijzen bij potentiële kopers, dit is het concept van marketingcommunicatie. Deze keer zullen we het gaan hebben over marketing communicatie en de invloed die het ontstaan van social media hierop heeft gehad. Om te beginnen, marketingcommunicatie is alles wat bedrijven doen om via communicatie hun doelen te bereiken. Het idee van communicatie is simpel, een bericht word door de zender geëncodeerd en door de ontvanger gedecodeerd, maar om dit proces vlekkeloos te laten verlopen is nog een hele taak want vaak gaat er iets mis onderweg.

De komst van social media was voor bedrijven een geschenk uit de hemel, het heeft het voor zowel bedrijven als consumenten stukken eenvoudiger gemaakt om te communiceren. Voor bedrijven is het voordelig want die kunnen bijvoorbeeld via social media adverteren, er is meer interactie met de consument, mensen kunnen dingen liken of delen (wat dus eigenlijk gratis mond-to-mond reclame is), er is een grote doelgroep die je berichten en updates zien, noem het allemaal maar op!

Voor de klant is het ook fijn, heb je een klacht? Kun je direct even een berichtje sturen naar hun klantenservice. Heb je een vraag? Een idee voor een verbetering? Hup! Nog een berichtje. Door het gebruik van social media snijden bedrijven een brede doelgroep aan, Mensen (en dus potentiële klanten) van alle leeftijden hebben social media. Zie jij iets leuks? Like het, tag een vriend of deel het zodat anderen het ook kunnen zien, voor het bedrijf maar ook voor is het een wederzijds gewin.

Social media is erg gebruiksvriendelijk en ideaal om de gemakzucht van de mensen te bevredigen, een reactie achterlaten kost veel minder tijd en moeite dan een brief of email sturen naar het bedrijf. Social media word tegenwoordig ook veel gebruikt om producten te reviewen, hierdoor kun jij als je overweegt iets te kopen, precies alle plus- en minpunten van het product zien. Het is uiteraard fijn om iemand anders zijn mening te horen over bijvoorbeeld bouwkwaliteit en gebruiksgemak. Je ziet ook steeds meer dat bedrijven producten toesturen aan bekende reviewers zodat zij hun mening kunnen geven zodat jij er een goede indruk van kan krijgen via een persoon waarmee jij je enigszins kan identificeren.

Social media heeft het contact tussen bedrijven en de consumenten behoorlijk verbeterd, er is meer interactie met de klant, je bereik is groot, het sluit mooi aan in ons digitale tijdperk. Social media, je bent niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, en bedrijven zijn je daar maar wat dankbaar voor! Wat vind jij ervan dat bedrijven social media gebruiken? Laat het me weten!

Groetjes,

Robbie Schimmel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s