Blogpost 4: trends, hypes en rages

Standaard

Trends, hypes en rages, dingen die je in het alledaagse leven enorm veel tegenkomt, je kent de woorden wel maar wat weet je er nou eigenlijk over? Ze hebben allemaal te maken met populariteit en aandacht. De overeenkomsten staan als een paal boven water, maar hetgeen waarmee deze drie zich van elkaar onderscheiden dat is lastiger, tijd voor een blogpost dus! Deze keer behandelen we trends, hypes en rages. Ik ga jullie de verschillen tussen deze fenomenen uitleggen omdat ze behoorlijk wat overeenkomsten vertonen en dus makkelijk te verwarren zijn.

We beginnen bij trends. Men spreekt over een trend wanneer een bepaald verschijnsel veel aandacht ontvangt en deze aandacht ook over een langere periode blijft rondhangen in de samenleving, hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan videogames. Videogames staken voor het eerst de kop op in de 70’er jaren en waren toen razend populair maar tot op de dag van vandaag staan ze nog steeds volop in de spotlight.

Een hype daarentegen, is iets waar binnen een hele korte periode heel veel aandacht aan wordt besteed. Het komt veel op tv, radio, er wordt veel over gepraat en misschien zie je het zelf wel op je social media voorbij komen. Een prachtig recent voorbeeld van een hype is de “ALS icebucket challenge” waarbij men gefilmd wordt terwijl hij of zij een emmer ijswater over het hoofd leeg gooit voor het goede doel. Hetgeen wat hierbij slim aangepakt werd was het nomineren van vrienden, wanneer iemand jou nomineert mag jij na de challenge weer anderen nomineren waardoor het web zich steeds uitbreidt en er dus ontzettend veel notie van wordt genomen. Een hype is vaak niet van lange duur, is dit wel het geval dat spreken we weer van een trend.

Een rage is meer gerelateerd aan hebbedingetjes. Er is eventjes heel veel aandacht voor, veel mensen horen er van en willen het hebben maar na een bepaalde periode is er geen belangstelling meer voor. Rages zullen na hun glorietijd ook niet snel meer populair worden. Rages worden vaak opgezet met als doel marketing, denk aan spaaracties bij supermarkten, bij besteding van 10 euro krijg je een zegel of een hamster. Je blijft terugkomen omdat je een volle spaarkaart wil hebben of alle hamsters wil verzamelen. Omdat rages niet snel nog eens populair worden, moeten ze het echt van hun glorietijd hebben. Pokémonkaarten, nog een voorbeeld van een rage waar vandaag de dag niemand meer naar omkijkt, en dan te bedenken dat ieder kind ze vroeger wilde hebben!

Ik hoop dat je nu niet langer fronst wanneer iemand je de vraag stelt: “wat is het verschil tussen een trend, hype en rage?”. Wel vraag ik graag aan jou welke trends, hypes en rages jij recent nog heb gespot (naast mijn voorbeelden uiteraard!).

Groetjes,

Robbie Schimmel

Bronnen:

http://danielenlowie.blogspot.nl/2009/09/verschil-tussen-trendhype-en-rage.html

http://www.frankwatching.com/archive/2010/11/09/hype-of-trend/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s