marketingcommunicatie

Standaard

Tegenwoordig zijn er een hoop manieren om met elkaar te communiceren.
Communicatie wordt voor vele doeleinden gebruikt en dus ook door bedrijven. De communicatie tussen de producent en de koper is steeds meer geworden.
Dit is vooral gegroeid door de toenemende grote van social media. De klant en de producent zijn nu beiden beter bereikbaar.
De social media wordt door bedrijven ook gebruikt in de marketingcommunicatie.
Is deze nieuwe vorm van marketingcommunicatie een gift of juist niet?

Wat is marketingcommunicatie eigenlijk?
Marketingcommunicatie is hoe jij je product aan klanten willen aanbieden en wilt verkopen en hoe je die boodschap overbrengt aan de klanten.
Social media heeft een grote invloed op de huidige vorm van marketingcommunicatie.
Ook al weet iedereen wel ongeveer wat social media is, ga ik het toch nog even uitleggen.
Social media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Social media is niet meer weg te denken in het marketinggebied.
Het is een grote uitkomst voor bedrijven om hun klanten beter te kunnen bereiken, maar wederzijds precies hetzelfde de klant kan ook nu de bedrijven bereiken.
De klant heeft simpelweg meer te zeggen en is in het middelpunt komen te staan in plaats van de producenten. De klanten kunnen reacties achterlaten over wat ze wel of niet goed vinden van een product of dienst.
Dit kan bijvoorbeeld via Facebook en Twitter, maar ook YouTube hoort in dit rijtje thuis.(denk hierbij aan reviews en unboxings van producten)
In een oogopslag lijkt of alles alleen maar positief is, maar is dat ook zo?

Er zijn natuurlijk ook negatieve kanten aan de intreding van social media als nieuw marketingcommunicatiemiddel.
Klanten laten namelijk niet alleen maar positieve reacties achter. ze zullen eerder hun mond opentrekken (wat tegenwoordig dus je mobiel pakken is en social media opgaan), als er iets mis is met hun product of dienst dan als ze er geen problemen mee hebben. Dit kan dus negatieve gevolgen hebben op de reputatie van het product of op die van het bedrijf zelf.

Al met al denk ik toch dat de intreding van social media een gift is door de makkelijkere manier van communicatie.
Door de recensies en dus ook de minpunten die benoemd worden, kan een bedrijf zijn product of dienst daardoor juist verbeteren.

Tot de volgende keer maar weer.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s