Trends, hypes en rages

Standaard

Zoals de titel al verklapt,gaat het over trends, hypes en rages.
Voordat ik me er in verdiept had, was het voor mij allemaal één pot nat.
Allemaal gaat het over toenemende aandacht en populariteit.
Daarom gaan we het hebben over de verschillen tussen deze drie vormen.

We beginnen met trends. Er wordt gesproken over een trend wanneer iets voor een langere tijd aandacht en populariteit ontvangt.
Alles kan een trend zijn, bijvoorbeeld een soort kledingstijl of een bepaald soort scooter. Niets is gek genoeg voor onze samenleving.
Een goed voorbeeld hiervan is Playmobile, dat was al bekend toen ik klein was en wordt nog steeds veel gekocht.

Dan nu de hypes.
Hypes zijn tijdelijk in de aandacht van onze samenleving. Dit is dus precies het tegenovergestelde van een trend.
Deze aandacht en populariteit wordt over allemaal verschillende media besproken, zoals social media, radio, tv, etc.
Een hype die ik me nog kan herinneren is het Sonja Bakker dieet. Een hoop mensen hebben toen het dieet gevolgd door de grote media aandacht die het dieet toen kreeg.
Doordat mensen positieve reacties erop hadden gingen andere het dieet ook proberen. Ook omdat Sonja zelf mee ging doen aan talkshows, kreeg zij in het geheel meer aandacht.
Toch heeft eigenlijk niemand het er nu meer over en is grotendeels de aandacht verdwenen.

Dan als laatste de rages.
Een rage lijkt veel op een trend, maar is veel materialistischer.
Het zijn vooral dingen die je kunt verzamelen, zoals flippo’s in chipszakken.
Doordat je ze allemaal wilt verzamelen en ze kunt ruilen ontvangt het snel aandacht.
Een ander mooi voorbeeld vind ik de Didl plaatjes van vroeger, op school had iedereen ze en je wou steeds meer hebben.
Nu hoor je er niks meer vang en liggen ze in je kast stof te vangen.

Nu de vraag wat vind ik iets van nu?
Ik denk dat loombands iets van nu is.
Het zijn elastiekjes waar je allemaal dingen mee kan maken, zoals armbandjes.
Ik verwacht dat de aandacht voor deze bandjes na een tijd weer verdwijnt.

Ik hoop dat jullie wat wijzer zijn geworden!

Geef een reactie

