Content relaties

Standaard

Daar zijn we weer, een nieuwe interessante en natuurlijk leerzame blogpost! Deze keer gaat het over contentrelaties. Yes! Weer een moeilijk begrip, dat is nog niet alles. De contentrelaties waar we het over gaan hebben zijn iconisch, indexicaal en symbolisch. Leuk hoor al die woorden, en nu? Ik hoor je denken, geen zorgen alles valt zo dadelijk op zijn plek.

Een iconische contentrelatie, weer zo een mond vol. Wat houdt het nu precies in? Een iconische contentrelatie is een vergelijkede relatie tussen twee mediums. Dit valt onder de categorie multimediaal. Dit omdat multimedia van verschillende platformen gebruik maakt om het zelfde verhaal te vertellen. De verschillende platformen zijn dus vergelijkbaar omdat ze allemaal het zelfde vertellen. Om het nog wat duidelijker te maken is hier een voorbeeldje.
Op de televisie komt het nieuws, vertel eens wat nieuws. Dat nieuws wordt herhaald in de krant, dezelfde boodschap ander medium. De krant en het nieuws zijn dus te vergelijken met elkaar. Ze hebben een iconische relatie.

Een indexicale contentrelatie is verwijzend van aard. Dat houd dus in dat je van het ene medium naar het andere medium wordt verwezen. Dit is tevens cross mediaal. Dit is cross mediaal omdat je bij cross media naar een ander medium wordt doorverwezen zodat het de tekortkoming van het ene medium kan opvullen.
Een voorbeeldje hiervan is een film poster. Een filmposter vertelt niet veel over een film behalve de datum dat het in première gaat, bekende acteurs en een plaatje uit de film. Wat je echt nodig hebt is een film trailer. Een poster kan dat natuurlijk niet laten zien daarom staat er wel eens een QR code of URL onder zodat de film trailer bekeken kan worden en zodat er meer informatie over de film gegeven kan worden. Zo vult de QR code of URL de tekortkoming van de poster op.

Last but not least, symbolische contentrelaties. zijn een grote verhalenwereld, delen van het verhaal worden over verschillende mediums verspreid maar ze hebben wel allemaal een begin en een eind. Vervolgens is dit ook weer transmediaal. Transmedia vertelt namelijk meerdere verhalen over verschillende platformen en verrijken zo de horizon van de gebruiker.
Om een voorbeeld te noemen: Barbie er zijn films, poppen, games etc. Door over te schakelen van poppen naar de film verrijk je je wereld van barbie. Maar door alleen met de poppen te spelen ben je ook al verzadigd. Dus verschillende verhalen met een begin en eind die de behoefte van de gebruiker voldoen.

Ik hoop dat ik jullie weer veel geleerd heb! Weten jullie nog meer voorbeelden van contentrelaties?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s