Hypes, trends en rages

Standaard

De betekenissen van al deze woorden lijken ontzettend veel op elkaar. Maar toch hebben ze we allemaal een eigen betekenis. Laat ik maar beginnen met rages.

Een paar weken terug paste ik een week lang op mijn buurmeisje. Ik haalde haar op uit school en zorgde ervoor dat ze geen kattenkwaad uithaalde totdat haar vader terug was. De middagen die we samen doorbrachten leerde zij mij loomen met loombands. Dat zijn al die elastiekjes die opeens overall verkrijgbaar waren. In de hema, op markten, in speelgoedwinkels. Ze waren overal en je kon er niet omheen. Maar toen ik met haar aan het loomen was vertelde ze me dat het eigenlijk al uit was en dat sommige winkels die bandjes ook niet meer verkopen, terwijl ze dat eerst wel deded. Loombands zijn dus een rage. Iedereen is er helemaal gek van maar het duurt niet lang. En het zou nog uit kunnen groeien naar een hype.

Verder wil ik het nog hebben over hypes. Hypes lijken veel op rages. Bij een hype komt de media vaak voor. Je ziet iets voorbij komen op facebook, twitter, noem maar op en opeens zie je het overal. Het wordt helemaal opgeblazen en iedereen doet er aan mee. Zoals de icebucket challenge. Het begon met celebrities maar al snel deden gewone mensen eraan mee en opeens was het weer verdwenen. Er was veel aandacht aan besteed om het zo populair te maken, doordat celebrities het bijvoorbeeld deden. Dit was dus een hype, lijkt op een rage maar is het niet.

Als laatste zijn er nog trends. Trends zijn wat belangrijker dan hypes en rages, ze hebben namelijk invloed op de toekomst en zijn ook van langere duur. Ze ontstaan in het verleden, worden gezien in het heden en hebben invloed op de toekomst. Trends zie je vaak in de mode. Neem bijvoorbeeld high waisted jeans. In de jaren 80 was het een trend en na een tijdje opeens niet meer. Toen kon je echt niet gezien worden in een hoge broek. Maar als je nu om je heen kijkt zie je weer heel veel mensen lopen in high waisted jeans. Ik zelf ook. En zo zie je, over een paar jaar zie je waarschijnlijk nog steeds mensen erin lopen.

Geef een reactie

