Marketing – Communicatie

Standaard

Social media zorgt voor verbeterde marketing-communicatie!

Met die stelling begin ik graag mijn betoog. We zijn er allemaal deels mee opgegroeid. De social media was een hele opkomst en dit had grote gevolgen. Er ontstond een nieuwe manier van communiceren. Ineens konden de consumenten reageren op producenten en hier moest iets mee gedaan worden. Maar wat?

Marketing-communicatie is het verbeteren van de marketing strategie door de communicatie met klanten te beïnvloeden door middel van het gedrag en kennis van de klanten. Een marketing model is daarom erg belangrijk. Zo heb je de 4 P’s die het verschil kunnen maken voor een bedrijf.

Dit zijn het product, de plaats, de prijs en de promotie. Daar is uiteindelijk nog personeel aan toegevoegd. Deze onderdelen worden gecombineerd binnen een bedrijf en zo houdt de marketing-communicatie stand.

Bedrijven zien zichzelf steeds meer als een eenheid die zorgen voor een verbeterde externe communicatie. Dit is communicatie buiten het bedrijf. Merken, producten en diensten worden zo aangeboden dat het gaat om wat het voor de consument betekent en niet meer om het product zelf gaat.

Er zijn vijf doelen die met marketing-communicatie bereikt willen worden. Het creëren van naamsbekendheid, merkenkennis, merkvoorkeur, koopintentie en merktrouw.

Door het gebruik van social media, kunnen producten geintroduceerd worden voor de consumenten en kunnen consumenten hier ook weer op reageren. Een slechte ervaring met het product kan bijvoorbeeld worden gepost op Twitter. Een bedrijf kan hier op reageren en wat doen met deze reactie zodat het niet vaker voorkomt. Iedereen kan het tenslotte zien. Maar ook advies kan worden gevraagd voor producten via social media. Wat een bedrijf doet met de reacties van de consumenten heeft altijd gevolgen. Mond op mond reclame blijft namelijk altijd bestaan, maar de communicatie via social media groeit met de dag.

Marketing-communicatie is erg belangrijk en social media stimuleert de verbetering hiervan. Heb jij misschien nog een ander idee om dit te verbeteren? Een bedrijf kan altijd gebruik maken van een hype bijvoorbeeld. Daar gaan we maar eens even over nadenken…

Tot de volgende keer!

Shiri Peters, CMD student

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s