Multimediaal, Crossmediaal en Transmediaal

Standaard

Ik ga het hier hebben over drie verschillende conceptvormen, multimediale, crossmediale en transmediale. De multimediale conceptvorm maakt gebruik van verschillende mediakanalen en verspreidt altijd dezelfde informatie via deze kanalen. Bij een crossmediaal concept wordt er gebruik gemaakt van meerdere mediakanalen die elkaar vaak versterken, de kanalen maken het concept tot een duidelijk plaatje. Bij transmediale concepten staan de mediakanalen los van elkaar, ze hebben vaak een andere inhoud en hebben elkaar niet nodig om in stand te blijven. Hier onder voorbeelden bij de multimediale, crossmediale, en transmediale conceptvormen.
volkskrant_logo
Een multimediaal concept kan de Volkskant zijn, ze hebben uiteraard hun krant, een website http://www.volkskrant.nl/ en een smartphone applicatie. Ze verspreiden het nieuws, dus dezelfde inhoud via verschillende kanalen. Op deze manier spreken we van een multimediaal concept.
logo_large
Een voorbeeld van een crossmediaal concept kan de Large Popmerchandising zijn. De Large is een bedrijf dat muziek verkoopt en de bijbehorende kleding en posters etc. Ze maken gebruik van een webshop http://www.large.nl/, maar ze hebben ook een eigen pand in Rotterdam waar je langs kunt. Ze hebben hun eigen catalogus waar ieder seizoen een nieuwe van gemaakt wordt, je kunt je gratis aanmelden voor de catalogus die vervolgens ieder seizoen op de deurmat ligt. Verder hebben ze online platformen in gebruik zoals Facebook, Twitter en Instagram waar ze prijsvragen en andere marketingacties op zetten. De Large is vaak als stand op muziekfestivals te vinden waar ze stickers en catalogi uitdelen, ze staan daar vaak omdat zij degenen zijn die de festivals en concerten hebben gesteund. Ze zetten dus verschillende mediakanalen in om een groter bereik te krijgen, het ene kanaal versterkt weer het andere kanaal en samen zorgen ze voor een sterkere naamsbekendheid en omzet.

X-men-logo

Een voorbeeld van een transmediaal concept is de filmreeks van X-Men. Het is ooit begonnen als een stipboekenreeks en in 1994 opgekocht door 20th Century Fox voor de film. De stripboeken, de tekenfilmserie op TV, de speelgoedfiguren en alle andere commercie rondom X-Men zijn kanalen waar de filmserie niets afhankelijk van is. De reeks films heeft een heel andere lading en is gericht op een ander publiek. Alles rondom X-Men hoort uiteraard bij elkaar als idee, maar er wordt op verschillende manieren geld aan verdiend en de filmreeks is een van deze manieren, een van de transmediale concepten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s