Spaar ze allemaal!

Standaard

Halloi piepeloi!
In deze vierde blogpost ga ik iets vertellen over trends, hypes en rages. Deze drie onderwerpen lijken misschien allemaal hetzelfde te betekenen, maar dat is niet waar; er is namelijk een belangrijk onderscheid tussen deze drie onderwerpen, maar toch hebben ze allemaal een ding gemeen: Ze hebben allemaal te maken met populariteit. Wat trends, hypes en rages individueel nou betekenen en hoe ze van elkaar verschillen ga ik jullie in deze vierde blogpost duidelijk proberen uit te leggen.

Laten we beginnen bij trends. Van een trend kun je spreken als een bepaald onderwerp voor een langere periode aandacht krijgt en populair is. Een trend is ontstaan in het verleden, zichtbaar in het heden en heeft impact op de toekomst. Een voorbeeld is emancipatie: Deze trend is al bezig sinds de industriële revolutie, toen vrouwen meer rechten claimden. In de jaren ’50, ’60 waren er in Amerika veel bewegingen die zich inzetten voor meer rechten voor de Afro-Amerikaanse samenleving, die in die periode in verdrukking leefde. Tegenwoordig zie je de trend ook in Nederland, namelijk omtrent buitenlanders in Nederland. Gastarbeiders uit Polen en Hongarije hebben in een hoop bedrijven in Nederland slechtere arbeidsomstandigheden dan autochtone Nederlanders, sinds dit boven water is gekomen, streeft een groot deel van de bedrijven in Nederland met veel Polen en Hongaren in dienst naar betere arbeidsomstandigheden voor deze mensen.

Hypes zijn tijdelijk populair, ze hebben alleen met het heden te maken en niets met het verleden of de toekomst. Een goed voorbeeld dat ik kan geven van een hype zijn de loombandjes die tegenwoordig erg populair zijn onder basisschoolleerlingen over de hele wereld. Het zijn kunststoffen bandjes die je met behulp van een speciaal soort ‘loomboard’ aan elkaar kunt vlechten, waardoor je er mooie armbandjes, kettingen, sleutelhangers of andere sierraden mee kunt maken. De hype is ooit begonnen in Zuid-Korea, waar een arme vader geen geld had voor speelgoed voor zijn kinderen. Hij bedacht een bord met spijkers waar je elastiekjes om kon binden en zo armbandjes kon maken. Hij merkte dat vriendjes en vriendinnetjes van zijn kinderen er ook erg enthousiast van werden en heeft het idee vervolgens verkocht aan een grote fabrikant. Inmiddels is de hype zo groot, dat bijna alle kinderen in Europa er weleens van gehoord hebben.

Ten slotte dan rages. Rages zijn te vergelijken met hypes: ze zijn tijdelijk populair, hebben alleen met het heden te maken en niets met het verleden of de toekomst. Het enige verschil is dat een rage een hype is waar een schaarste in is. Een voorbeeld van een rage zijn de Roy Donders Juichpakken van de Jumbo, afgelopen WK-zomer. Afgelopen zomer was het een graag gewild spaarobject onder Nederlanders. Binnen de kortste keren was de voorraad aan juichpakken dan ook op.
Nederlandse supermarktbezoekers wisten dat er een schaarste aan de pakken was en wilden massaal een pak in huis hebben. Nadat het Nederlands elftal in de halve finale had verloren, was het ook meteen over met de rage.

Een belangrijke trend van nu, waar ik volledig achter sta en erg enthousiast van wordt is duurzaamheid. Tegenwoordig zie je steeds meer bedrijven die duurzaam proberen te produceren; restaurants halen hun vlees en groenten van locale biologische boerderijtjes en zelfs locale biologische boerderijen openen kleine supermarktjes, waar ze een deel van hun geproduceerde voedsel aan de man proberen te brengen. Mensen worden steeds bewuster van de kwetsbaarheid van onze planeet en haar natuur, waardoor ze wel drie keer nadenken voor ze een kilo-knaller kip kopen. We moeten af van de commerciële massaproductie, die lage kosten boven kwaliteit stelt.

Hopelijk heb je wat opgestoken van deze blog. Tot de volgende! Saluukes!

Carl Boelens
Student Communication & Multimedia Design

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s