Trend, hype of toch een rage?

Standaard

Goedendag zeg, vandaag post ik weer een blog. Deze keer zal het gaan over de verschillen van trends, hypes en rages! Voor ik met CMD startte dacht ik dus dat deze drie termen gewoon synoniemen van elkaar waren. Maar niet bleek minder waar. Hieronder kun je lezen wat deze drie termen nou daadwerkelijk inhouden.

Laten we voor de lol eens beginnen met de trends. Iets is een trend wanneer er bepaalde dingen zijn die ineens super veel aandacht krijgen en die aandacht ook vast blijft houden. Een voorbeeld daarvan is Facebook, Facebook is opgericht in 2004. In het oprichtingsjaar had Facebook ongeveer 1 miljoen leden. Tegenwoordig heeft Facebook 1,3 miljard leden! Je ziet dat er in de afgelopen 10 jaar een gigantische ledengroei heeft plaats gevonden bij Facebook.

Hypes zijn tijdelijk populair. Ze ontstaan ineens en iedereen doet er aan mee, naar mate de tijd verloopt verwatert de interesse en gaan we weer door met de volgende hype. Een voorbeeld van een hype zijn de voor ons allen welbekende Scooby-doo-touwtjes. Die touwtjes waren razend populair vroeger maar ook ineens weer van de radar verdwenen.

Tot slot de rages. Rages zijn eigenlijk dingen die we allemaal heel leuk vinden en graag meedoen met de rest. Een rages uit 2006 waren de Wuppie’s van de Albert Heijn. De Wuppie’s kon je tijden het Wereld Kampioenschap voetbal in Duitsland krijgen bij een bepaald bedrag dat je spendeerde bij die supermarkt. Er werd veel reclame voor gemaakt en toen ze super populair waren bracht de Albert Heijn zelfs een grotere variant op de markt ook die waren razend snel op, omdat iedereen wist dat er maar een bepaald aantal van die units te krijgen waren. Toen Nederland uit het toernooi vloog was het ook meteen over met die dingen. Een hele tijd later kon je op marktplaats ook die grote Wuppie’s weer kopen tegen belachelijk bedragen. Denk dan dat je dat beest in de supermarkt voor 15 euro kon kopen en op marktplaats gingen ze voor makkelijk € 100,- over ”toonbank” heen.

Dit was mijn blog over trends, hypes en rages. Bedankt voor het lezen!

Friso Keuning

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s