Trends, hypes en rages

Standaard

Trends, hypes en rages. Ja, dat klinkt bekend zeker? Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze drie veelgebruikte en door elkaar gehaalde termen? En waar kennen we het nou van?

Een trend is altijd van lange duur, het is een ontwikkeling. Bijvoorbeeld op het gebied van mode of techniek. Trends zijn ontstaan in het verleden, zichtbaar in het heden en hebben invloed op de toekomst. Een hype is echter tijdelijk populair en wordt door meerdere mensen gedaan. Hypes hebben niets met het verleden of de toekomst te maken. En een rage is dan iets wat je doet of verzamelt, ook een rage is van korte duur. Ook een rage heeft niets met het verleden en de toekomst te maken. Het verschil tussen een rage en een hype is dat een rage vaak te maken heeft met schaarste.

Nu nog wat voorbeelden. Als voorbeeld voor een trend is de woontrend heel herkenbaar. De ideeën zijn ontstaan in het verleden, ze zijn zichtbaar in het heden en hebben invloed op de volgende woontrends in de toekomst.

Een voorbeeld voor een hype zijn bijvoorbeeld de scoubidou touwtjes. Sleutelhangers, beestjes, echt van alles werd er met deze touwtjes gemaakt. Dit is een hype omdat het heel snel kwam opzetten, maar omdat het ook heel snel weer afgelopen was. Een echte hype bij mij op de basisschool was eenwieleren. Opeens hadden heel veel mensen een eenwieler en moest je op het schoolplein oppassen dat je niet omver gereden werd. Of de stelten waren ook een hype bij mij op de basisschool, wie is er het eerst aan de overkant?

Typische voorbeelden van rages zijn de Pokémonkaarten. Maar ook de voetbalplaatjes van de supermarkten zijn rages. Veel mensen willen het album vol, maar door schaarste wordt het nog moeilijk. Dat betekent dus veel ruilen, vragen en sparen. Bij mij op de basisschool was het DE rage in groep 5 om Diddl plaatjes te sparen. Iedereen had een map en daar zaten we dan in de pauze buiten te ruilen. Die goeie oude tijd..

Ik vind het nog lastig uit elkaar te houden, maar ik hoop dat jullie het nu iets beter begrijpen.

Oant moarn en tot morgen/overmorgen!


Bronnen:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s