TRENDS, HYPES & RAGES

Standaard

Het vierde onderwerp en de tweede blogpost. Deze blogpost gaat over trends, hypes en rages. Ze lijken op elkaar, maar dat is het toch niet. Wat is nou het verschil. Je kan aan veel dingen denken. Denk aan de mode maar ook de manier van levensstijl qua eten, drinken en sporten. Er zit wel degelijk een verschil in wat nou een trend, hype of rage is.

Een rage is iets wat zich ontwikkelt bij een grote bevolkingsgroep over een bepaalde periode. Een rage is nieuw, hip en eigentijds. Een rage kan tevens overslaan tot een hype mits het aantal mensen stijgt. Als voorbeeld de flippo’s, loombandjes, een bepaalde dans zoals jumpstyle of planking. Rages verdwijnen wel weer snel nadat het idee van de nieuwigheid er vanaf is, meestal als er iets nieuws voor in de plaats komt. Maar ze kunnen ook weer terugkomen na heel wat jaren.

Wanneer de media aandacht zou besteden aan een rage zou dit kunnen uitgroeien tot een hype. Een hype is iets wat in korte tijd zeer populair is geworden. Een rage is iets wat ontstaat zonder die media aandacht. Een hype word dus bewust opgang gezet maar ze kunnen ook wel spontaan opkomen. Bijvoorbeeld Expeditie Robinson en The Voice. Dit zijn programma’s met een bepaald concept wat niet eerder nog bestond en immens populair zijn geworden.

Een trend is iets van lange duur, het maakt deel uit van je levensstijl. Het kan voortkomen uit een rage waar op word ingehaakt. Het onderwerp krijgt over een langere periode aandacht. Een trend is ontstaan in het verleden, zichtbaar in het heden en heeft impact op de toekomst.

Kijk naar Apple wat zij doen met hun producten zoals de iPhone, iedereen wilt de nieuwe iPhone 6 hebben.

Het verschil is dat een rage best tijdelijk is en een hype ook wel, alleen zit hier weer meer media aandacht bij. Maar zodra het afgelopen is of helemaal over is, dan is er meestal iets nieuws wat snel in de plaats komt. Het kan dus sterk de leefstijl beïnvloeden van de mens maar dus ook in de communicatiewereld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s